چند ماهی است عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و آن‌طور که از شواهد پیداست مورد استقبال نیز قرار گرفته است؛ در طول مسیر عرضه بورسی خودرو، زنجیره‌ای از ذی‌نفعان حقیقی و حقوقی قرار دارند که سود خوبی کسب می‌کنند. حلقه‌های این زنجیره کدامند و چقدر سود می‌برند؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، تقریبا ۵ ماه پیش بود که عرضه خودرو در بورس کالا شروع شد و در این بین ۱۳۷ مدل خودرو در رنگ‌های مختلف در بورس کالا عرضه شد.

حجم معاملات انجام شده در بورس کالا تا به امروز ۲۲۵۴ خودور می‌رسد که تمامی این خودروها حداقل ۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد معامله شده‌اند.

این عرضه‌ها باعث شده که ارزش معاملات بورس کالا نیز رکوردشکنی کند؛ از ابتدای سال تا پایان پاییز ارزش معاملات بورس کالا به ۶۳۱ همت رسید و رکورد خود را از ابتدای تاسیس تا به امروز شکست.

برخی از کارشناسان می‌گویند رکوردشکنی بورس کالا ناشی از عرضه خودرو است و اگر این عرضه‌ها تا پایان سال ادامه داشته باشد شاهد رکوردشکنی مجدد در معاملات کلیت بازار سرمایه خواهیم بود.

سود عرضه خودرو چقدر است؟

در اغلب اوقات سقف قیمتی ۳ برابر قیمت پایه است؛ یعنی اگر سهامداری بخواهد خودرو از بورس بخرد، از قیمت پایه تا سقف قیمتی می‌تواند درخواست خود را ثبت کند. به معنای دیگر سهامدار نمی‌تواند قیمتی پایین‌تر از قیمت پایه یا بالاتر از سقف قیمتی پیشنهاد دهد.

آخرین خبر در گزارشی میزان سود حاصل شده از پژو ۲۰۷ را محاسبه کرده که بر همین اساس از فروش این خودرو ۶۰۹ میلیارد  تومان سود باقی می‌ماند؛ این سود به جیب چه کسانی می‌رود؟

این بررسی نشان می‌دهد در عرضه پژو ۲۰۷، بالغ بر ۱۴۸ میلیارد تومان سود به جیب خودروسازان رفته است. پس از آن ۱۱۴ میلیارد و  ۷۰۸ میلیون تومان سود نصیب دولت شده است؛ بیمه‌ها نیز درآمد ۸ میلیارد تومانی داشته‌اند.

بورس نیز از این عرضه باید سودی ببرد و بر همین اساس ۳ میلیارد و ۵۲۸ میلیون تومان از این سود سهم کارگزاری‌ها شده است؛ بورس کالا نیز سود ۹۸۰ میلیون تومانی داشته و در نهایت سازمان بورس ۷۸۴ میلیارد تومان سود کرده است.

نگاهی ساده به این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که خودروسازان بیشترین سود را از عرضه خودرو داشته‌اند؛ یعنی کارخانجات به واسطه این عرضه‌ها می‌توانند زیان‌دهی خود را کاهش دهند و حتی بدهی‌های معوقه خود را به موقع پرداخت کنند