سه مقوله دلار، خوراک پتروشیمی‌ها و خودرو در بازار سرمایه مهم هستند، هر خبر منفی در این سه زمینه می‌تواند سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار دهد و بازار سرمایه را دچار افت کند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس، مهدی سوری، کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه دولت‌ها به مهمترین تهدید در بازارسرمایه تبدیل شده‌اند، گفت: دولت‌ها بر اساس صلاحیت شخصی تصمیم‌گیری می‌کنند و از اصولی مشخص پیروی نمی‌کنند؛ در این شرایط هر لحظه ممکن است فردی برهمین مبنا کاری کند که تعادل و پیش‌بینی پذیری بازارها را برهم بریزد.

وی در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهای بورس بیان کرد: در حال حاضر شاهد برخی از ارزانترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه هستیم و مادامی سیاست‌های سرکوب دلار برای تولیدکننده کنار گذاشته نشود این روند ادامه‌دار است، اما اگر دولت دست از سر تولید بردارد و به رفتار منطقی و علمی اقتصادی روی آورد بورس می‌تواند جاماندگی قیمت خود را جبران کند.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: در این خصوص سه موضوع وجود دارد که یکی از آنها نرخ ارز است. ارز ۲۸۵۰۰ تومانی مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی جز ایجاد عدم النفع، نابودکردن تولید، انتقال پول از جیب مصرف کننده و تولیدکنندگان به جیب دلال‌ها و ایجاد رانت و فساد را در پی نخواهد داشت.

وی گفت: سرمایه‌گذار باید در نظر بگیرد که در کدام شرکت‌ها دولت قدرت سرکوب دلار را دارد و در چه شرکت هایی این توانایی را ندارد؛ هر چه نقش دولت در صنعتی کمتر باشد، کار راحت‌تر ادامه پیدا می‌کند.

سوری افزود: ممکن است شرکت‌ها بجای فروش دلاری و صادرات مستقیم محصولات خود، به سمت فروش ریالی بروند و یا به روش‌های غیرقانونی صادرات روی آورند که مسلما نسبت به صادرات مسقیم سود بهتری را شناسایی خواهند کرد.

مهدی سوری در ادامه گفت: موضوع بعدی خودرو است که اثر روانی زیادی روی بازار دارد و به سرمایه‌گذاران جهت فکری سیاست‌گذار را نشان می‌دهد. این نگاه که سود خودروساز به تولیدکننده و مصرف‌کننده نمی‌رسد و به جیب دلال می‌رود این حس را برای سرمایه‌گذار به وجود می‌آورد که ریسک‌ کرده است. این باعث می‌شود مردم نتیجه بگیرند سرمایه‌گذاری در تولید مفید نیست و به سمت دلالی روند و در گام بعدی به این باور برسند که سرمایه‌گذاری در کشور مفید نبوده و به دنبال آن تمایل به خروج سرمایه از کشور بالا رود.

وی ادامه داد:‌ موضوع آخر نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. زمانی که فرمولی اشتباه تعیین شد و ۴هاب مبنای قیمت‌گذاری خوراک گاز ایران قرار گرفت و به دنبال آن وقوع بحران‌های انرژی مثل اختلاف‌های روسیه و اروپا باعث شد قیمت خوراک گاز به شدت افزایش پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر در بین تمام تولیدکنندگان ایران گرانترین خوراک گاز را دارد و این باعث می‌شود شرکت های تولیدکننده و همچنین پتروشیمی ها قیمت را بالا ببرند.

به این نکته هم باید توجه داشت که این مجموعه‌ها مجبورند محصول خود را از یک طرف به واسطه تحریم‌ها ارزان‌تر بفروشند و از طرف دیگر اگر دلاری را وارد کشور کنند ناچارند آن را به جای ۴۵ هزار تومان ۲۸۵۰۰ تومان تسعیر کنند که در نتیجه آن جذابیت در سرمایه‌گذاری پایین می‌آید.

وی در پایان افزود: در حال حاضر باید به سه مقوله دلار، خوراک پتروشیمی‌ها و خودرو توجه کرد؛ هر خبر منفی در این سه زمینه می‌تواند سرمایه‌گذاری را تحت تاثیر قرار دهد و بازار سرمایه را دچار افت کند. همینطور هر خبر مثبت در این مقوله‌ها می‌تواند باعث رشد شود، پس نباید افراد در شرایط کنونی به دنبال پیش بینی بازار سرمایه باشند و باید بنابر شرایط فعلی و طبق پارامترهای گفته شده سبد سرمایه‌گذاری خود را بچینند.