به نظر می‌رسد که دولت بالاخره از طرح بنزینی جدید خود رونمایی کرد. طرحی که بر اساس آن بنزین آزاد هم سهمیه‌بندی می‌شود و هر خودرو میزان مشخصی بنزین آزاد می‌تواند مصرف کند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، این خبر را مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه اعلام کرده و گفته کارت سوخت هر خودرو در ابتدای ماه ۲۱۰ لیتر شارژ می‌شود؛ ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد و ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای.

به عبارتی بعد از این دو سهمیه برای خودروها در نظر گرفته می‌شود؛ یکی سهمیه ۶۰ لیتری همیشگی که قیمت آن لیتری ۱۵۰۰ تومان است و دیگری ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد که قیمت هر لیتر آن ۳۰۰۰ هزار تومان است.

این مقام مسئول تاکید کرده که سهمیه بنزین دولتی در صورت عدم استفاده در کارت سوخت باقی می‌ماند اما سهمیه بنزین آزاد در صورت استفاده نشدن، در پایان ماه صفر می‌شود. به عبارتی بنزین آزاد در کارت سوخت افراد تجمیع نمی‌شود و امکان استفاده از آن برای ماه‌های آینده وجود ندارد.

زمان اجرای سهمیه‌بندی جدید بنزین هنوز اعلام نشده اما به نظر می‌رسد این طرح فعلا قرار است به صورت پایلوت در ارومیه اجرا شود.

رونمایی دولت از طرح بنزینی جدید

هنوز برنامه دولت برای سهمیه‌بندی جدید بنزین اعلام نشده است. اما از زمانی که استفاده از کارت سوخت هوشمند در جایگاه‌های بنزین اجباری شد، بسیاری اعلام کردند که این مساله مقدمه طرح جدید بنزینی دولت است. طرحی که احتمالا بر اساس آن بنزین بعد از این با سه نرخ محاسبه می‌شود. یعنی افراد ۶۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی خواهند داشت. مازاد بر آن می‌توانند ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومانی استفاده کنند. اما اگر فردی بیش از ۲۱۰ لیتر سهمیه در نظر گرفته شده بنزین بخواهد احتمالا باید آن را با قیمت متفاوتی خریداری کند.

دولت مدت‌هاست که در پی اجرای طرحی برای تغییر قیمت بنزین است. اما هم دولت و هم مجلس بارها اعلام کرده‌اند که هیچ قصدی برای تغییر قیمت بنزین ندارند و قیمتها به هیچ عنوان افزایش پیدا نمی‌کند. اما از سال گذشته تاکنون دولت در پی اجرای طرحی بود که بر اساس آن تغییراتی در سهمیه‌ها اجرا کند. ابتدا قرار شد طرحی در کیش و قشم اجرا شود که بر اساس آن خانوارها سهمیه بنزین خود را نقدی دریافت کنند. اما به نظر می‌رسد که این طرح شکست خورد. چون قرار بود پس از کیش و قشم در سراسر کشور اجرا شود، که نشد.

پس از آن بود که ماجرای جمع‌آوری کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها و تاکید مسئولان بر استفاده از کارت سوخت شخصی مطرح شد. به نظر می‌رسد خروجی آن طرح، این تغییرات جدید باشد که البته هنوز مشخص نیست بخش دوم آن چیست و قرار است از چه زمان به صورت سراسری اجرا شود.