قیمت خودرو در بازار ایران برای چهارمین روز پیاپی ارزان شد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی بابل با تایید این خبر گفت: در بازار، خودروهای دست دوم و با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. با توجه به کاهش قدرت خرید مردم پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در هفته سوم شهریور ثابت بماند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت به مردم وعده داده است که تولید خودرو را در دولت رئیسی به سه میلیون دستگاه می‌رساند و بهای تمام شده خودرو را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

فعالان بازار خودرو می‌گویند این وعده‌ها تاثیر روانی در بازار گذاشته و بازار خودرو را تا حدودی راکد کرده است!

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روز چهارشنبه ۱۰ شهریور خودرو دنا معمولی با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان معامله شد. تیبا هاچ بک به ۱۶۰ میلیون تومان و تیبا صندوقدار به ۱۴۸ میلیون تومان رسید.

معامله‌گران معتقدند از چهار روز گذشته تاکنون قیمت خودروهای ایرانی بین یک تا سه میلیون تومان ارزان شده است و در روزهای آینده هم خودرو ارزان‌تر می‌شود!

شرط ارزان شدن خودرو چیست؟

اما آیا خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ ارزان می‌شود؟ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو بابل پاسخ داد: همه این وعده‌ها به تصمیم‌گیری کلان سیاست‌گذاران ارتباط دارد که آیا با آمریکا توافق خواهد شد یا خیر؟ چنانچه توافق شود ارزهای بلوکه شده آزاد، ممنوعیت واردات خودرو رفع و تولید بیشتر و خودرو ارزان می‌شود

مسعود نبی‌زاده به تجارت‌نیوز گفت: این روزها قیمت خودرو، مسکن، طلا و ارز براساس جو روانی و صحبت‌های مسئولان تغییر می‌کند. آنچه مشخص است با ثبات چهار روز اخیر در بازار خودرو قیمت‌ها تغییر نمی‌کند. این در حالی است که چنانچه اتفاق خاص سیاسی در منطقه رخ دهد بازارهای نسبت به اتفاق‌های روز واکنش نشان می‌دهند.

چه خودروهای بیشتر فروخته می‌شود؟

اما چه کسانی در بازار فروشنده خودرو هستند؟ رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو بابل گفته است این روزها به دلیل وضعیت معیشت مردم و افزایش نرخ اجاره بهای مسکن، بیشتر کسانی که خودروهای زیر ۱۲۰ میلیون تومان دارند، فروشنده هستند. یعنی خودروهای کارکرده مانند پراید، پژو ۴۰۵ و تیبا در بازار معامله می‌شود. این در حالی است که مدل صفر این خودروها یا خودروهای خارجی هیچ خریداری ندارد.

چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو گفته بود: «قیمت خودرو با نوسانات نرخ ارز، تغییر می‌کند این در حالی است که بازار خودرو هم اکنون در آرامش به سر می‌برد چراکه همزمان با افزایش نرخ خودرو تقاضا برای خرید آن کاهش یافته است.»