خودروهای خودران، تکنولوژی که هنوز راه طولانی در پیش دارد، سالهاست که مشتریان را امیدوار کرده است. آنهایی که نمی‌خواهند گواهینامه بگیرند یا حتی آنان که نمیخواهند خودرو شخصی بخرند به این تکنولوژی علاقه زیادی نشان می‌دهند. ماشین‌های خودران در کجای مسیر قرار دارند؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، سال‌هاست که خودروهای بدون راننده به رویای دست‌نیافتنی شرکت‌ها از گوگل گرفته تا جنرال موتورز تبدیل شده‌اند. این شرکت‌ها در ده سال گذشته میلیاردها دلار در این راه هزینه کرده‌اند. کارشناسان وعده داده‌اند که چنین وسایل نقلیه‌ای آغازگر عصر جدیدی در ایمنی و راحتی مصرف‌کننده و محصولی بسیار ارزشمند برای خودروسازان خواهند بود.

اما اخیرا تعدادی از از خودروسازان از جمله فورد و فولکس‌واگن، از اهداف بلندپروازانه خود دست کشیده‌اند و معتقدند این تجارت به این زودی‌ها سودبخش نخواهد بود.

طرح خودروهای بدون راننده از کجا شروع شد؟

به نقل از فوربز، در سال ۲۰۰۷ شرکتی به نام آرگو با همکاری یک تیم دانشگاهی یک ماشین خودران طزاحی کرد که بعدها مورد توجه شرکت گوگل قرار گرفت که در سال ۲۰۰۹ یک طرح ماشین‌های خودران را آغاز کرد. رقبایی همچون خدمات تاکسی اینترنتی اوبر که احساس خطر می‌کردند وارد میدان شدند. شرکت اوبر که از کنار گذاشته شدن و عدم نیاز به راننده ترسیده بود، در سال ۲۰۱۵ استارتاپ ماشین‌های خودران را آغاز کرد و در سال ۲۰۲ آن را با قیمت گزافی به شرکت آلفابت فروخت.

جنرال موتورز نیز در سال ۲۰۱۶ یک شرکت ماشین‌های خودران را خریداری کرد. کمپانی فورد نیز یک سال بعد با کمپانی آرگو چنین معامله‌ای کرد. اوبر هم سریعا به استخدام چندین مهندس اقدام کرد. تخمین زده می‌شود از سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۰ میلیارد دلار در زمینه ماشین‌های خودران سرمایه‌گذاری شده است.

از آنجایی که رانندگی از مرگبارترین روش‌های حمل و نقل است، حامیان خودروهای بدون راننده باور داشتند که تغییر بزرگی را رقم می‌زنند. سرمایه‌گذاران نیز برای کسب درآمد میلیاردی و نجات جان میلیون‌ها انسان شیفته این تکنولوژی شدند. برخی تخمین می‌زنند برای اینکه ماشین‌های خودران در جامعه جا بیفتد و به انتخاب اصلی مشتریان تبدیل شود به ۷ هزار میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

تحلیل‌گران حتی تا آنجایی پیش رفتند که ایده نخریدن خودرو شخصی و استفاده از تاکسی‌های خودران را مطرح کردند. برخی نیز از بابت دریافت گواهینامه رانندگی آسوده‌خاطر شدند.

چه موانعی بر سر راه ماشین‌های خودران قرار دارد؟

اما یک مشکل وجود داشت. این تکنولوژی می‌توانست کارهای حیرت‌انگیزی انجام دهد اما آموزش دادن تمام موقعیت‌هایی که راننده‌های واقعی با آن مواجه می‌شوند به این خودروها کاری دشوار است و آنها هنوز نمی‌توانند بهتر از انسان رانندگی کنند.

وعده کمپانی‌هایی همچون جنرال موتورز و فورد برای خودکار شدن خودرو‌هایشان تحقق پیدا نکرد. استارتاپ تاکسی اینترنتی لیفت نیز وعده داده بود تا سال ۲۰۲۱ نیمی از خدمات خود را به وسیله این خودروها انجام خواهد داد اما آن هم محقق نشد.

هنوز راه طولانی در مقابل این تکنولوژی قرار داشت و خودرویی که بدون فرمان و پدال حرکت می‌کرد باید از عهده تمام موقعیت‌ها برمی‌آمد. موقعیت‌های غیرمعمول در میلیون‌ها کیلومتری که هر روز توسط رانندگان طی می‌شود رخ می‌دهند و آموزش نحوه مواجهه با این موقعیت‌ها به خودروهای بدون راننده کار آسانی نبود.

وعده‌های توخالی

ایلان ماسک، مدیرعامل خودروسازی تسلا نیز از سال ۲۰۱۷ هر سال اعلام کرده که سال آینده ماشین‌های کاملا خودران وارد بازار می‌شوند اما هنوز این اتفاق نیفتاده.

در این زمان برخی نیز ایده ماشین‌های خودران بدون سرنشین را برای ارائه خدمات مطرح کردند. کامیون‌های بدون راننده جزئی از این ایده بودند.

اما بر خلاف تسلا و وعده‌هایش تنها فولکس‌واگن، فورد و جنرال موتورز به طور ویژه بر خودروهای کاملا خودران تمرکز کردند. در حال حاضر خودرو کروز جنرال موتورز برای رانندگی در شب به کار برده می‌شود و قیمت‌های آن مشابه اوبر و لیفت است. البته دولت‌ها چه نسبت به سیستم دستیار راننده تسلا چه نسبت به کروز جنرال موتورز نگرانی‌هایی را از بابت ایمنی این خودروها مطرح کرده‌اند.

نشانه‌های موفقیت

استارت‌آپ رانندگی خودکار Waabi به تازگی اولین نیمه کامیون‌های رباتیک خود را برای آزمایش در جاده‌ها در ایالات متحده به کار گرفته است. وابی که در تورنتو مستقر است، در ژوئن ۲۰۲۱ با سرمایه ۸۳٫۵ میلیون دلاری شروع به کار کرد.

این شرکت بر خلاف وایمو آلفابت، کروز جنرال موتورز، زوکس آمازون و سایر بازیگران بزرگ در این زمینه، خود را به عنوان یک شرکت نسل دوم ماشین‌های خودکار معرفی می‌کند. جای فرستادن خودروها به خیابان‌های شلوغ، بر یادگیری آهسته ویژگی‌های منحصر به فرد هر شهر و خیابان برای اصلاح نرم‌افزار خود تمرکز دارد. سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی این خودروها اجازه می دهد تا خودرو انواع نامحدودی از شرایط جاده‌ای را تجربه کند.