با نزولی شدن نرخ ارز، قیمت خودرو نیز در بازار شیب کاهشی به خود گرفت. حال خریداران دست نگه داشته‌اند تا حباب قیمت‌ها کمتر شود و با نزدیک شدن نرخ‌ها به قیمت واقعی برای خرید اقدام کنند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : مدتی است که با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز در بازار صعودی شده و فاصله قیمت بازار و کارخانه بیشتر از قبل شده است.

در این شرایط مشتریان بازار خودرو فعلا برای خرید دست نگه داشته و منتظر اجرای سیاست های ارزی دولت جدید برای بهبود نرخ ارز و تاثیرگذاری آن بر بازار خودرو هستند. در نتیجه حجم معاملات در بازار خودرو فعلا در حد پایینی است و خرید و فروش قابل توجهی صورت نمی گیرد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این مورد گفت: از زمانی که قیمت خودرو در بازار افزایش یافت، بازار خودرو بدون مشتری مانده است.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو با نوسانات نرخ ارز تغییر می کند، افزود: بازار خودرو هم اکنون در آرامش به سر می‌برد، چرا که همزمان با افزایش نرخ خودرو تقاضا برای خرید آن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه از زمانی که قیمت ارز از کانال ۲۵ هزار تومانی عبور کرد، مشتری برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته است، ادامه داد: با افزایش نرخ ارز، فروشندگان قیمت خودرو را بالا اعلام می کردند، در صورتی که مشتری برای آن وجود نداشت تا بر اساس معاملات، قیمت واقعی را تعیین کنند.

موتمنی تصریح کرد: در چند روز گذشته قیمت خودروها بیش از نرخ واقعیشان اعلام شد، چرا که در این مدت خرید و فروشی در بازار انجام نشده بود که بر اساس آن، قیمت مشخصی در بازار تعیین شود و در نتیجه نرخ ها کاذب بودند.

به گفته وی، عرضه خودرو توسط خودروسازان طی ۲ تا ۳ ماه گذشته کاهش یافته و همین امر بر افزایش نرخ خودرو تاثیر گذار بوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تاکید بر اینکه قیمت خودرو روند کاهشی دارد، گفت: قیمت خودرو همسو با روند نرخ ارز تغییر می‌کند و حالا با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز نزولی شده است.

وی تاکید کرد: وقتی نرخ ارز در کانال ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان قرار گیرد، میزان تقاضا برای خرید خودرو در بازار افزایش می‌یابد و با افزایش نرخ ارز عکس این روند اتفاق می‌افتد.

 

* جدیدترین قیمت خودروها در بازار

در حال حاضر سمند LX با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ مدل جی ال ایکس با قیمت ۲۲۷ میلیون تومان، پژو پارس۲۷۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۲۵۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می شوند.

همچنین قیمت پژو ۲۰۶ صندوق دار ۳۱۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک ۴۲۵ میلیون تومان، تندر۹۰ مدل E2 معادل ۳۴۲ میلیون تومان، تندر پلاس اتوماتیک ۴۶۲ میلیون تومان، رانا ۲۲۵ میلیون تومان، رانا پلاس ۲۳۵ میلیون تومان، دنا ۳۱۲ میلیون تومان، دنا پلاس دنده ای توربو ۴۱۲ میلیون تومان و هایماS7 معادل ۶۰۰ میلیون تومان است.

در مورد قیمت پراید در بازار نیز باید به نرخ ۱۳۹ میلیون تومانی این خودرو اشاره کنیم. همچنین در بازار قیمت سایپا ۱۱۱ معادل ۱۵۵ میلیون تومان، سایپا ۱۳۲ مدل ۹۸ معادل ۱۳۳ میلیون تومان، ساینا ۱۴۷ میلیون تومان، تیبا ۱۴۸ میلیون تومان، تیبا ۲ معادل ۱۶۰ میلیون تومان و کوییک ۱۷۳ میلیون تومان است.

* وعده وزیر صنعت برای کاهش قیمت خودرو

به گزارش فارس، با روی کار آمدن دولت جدید مردم منتظرند ببینند مسئولان چه فکری برای مهار اسب سرکش قیمت ها در بازار خودرو می کنند و آیا قیمت خودروها به توان مالی جامعه برای خرید نزدیک می شود یا خیر؟

سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً در این خصوص وعده کاهش شدید قیمت خودرو در پی اصلاح ساختار مدیریتی شرکت های خودروساز را داد و گفت: اگر بخواهیم خودروساز باشیم یا باید بالای ۲ میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم و یا اصلاً تولید نکنیم.

وی از هدف گذاری تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال و سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: ما باید این تعداد خودرو تولید کنیم چرا که تولید تعداد کم خودرو صرفه اقتصادی ندارد و اگر بخواهیم خودروساز باشیم یا باید بالای ۲ میلیون دستگاه تولید کنیم و یا اصلاً تولید نکنیم.

وزیر صمت تاکید کرد: اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید توجه به مقیاس تولید، رقابتی کردن صنعت خودرو و در کنار آنها اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی به صورت همزمان انجام شود تا اهداف صنعت خودرو محقق شود.

وی به ایده مجموعه‌سازها در ساختار مدیریتی حوزه خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه در این طرح به جای کار با تعداد زیاد قطعه‌ساز با تعداد کمتری مجموعه ساز کار می‌شود، اصلاح ساختار مدیریتی را موجب کاهش شدید قیمت‌ها و ارتقاء کیفیت خودرو‌های تولیدی دانست.

فاطمی امین به وجود ظرفیت فنی در صنعت خودرو کشور اشاره کرد و نسبت به آینده درخشان این صنعت در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و افزود: من این نوید را می دهم که تا سه سال آینده صنعت خودرو افتخار ملی خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما به لحاظ فنی چیزی کم نداریم و با اصلاح ساختار مدیریتی می‌توان به آن دست یافت، در مورد واردات خودرو نیز با بهبود تراز ارزی کشور، برای واردات خودرو هم برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

در هر حال بخش های مختلف اقتصاد کشور نیازمند آرامش و ثبات است و دور بودن نرخ ارز از نوسانات شدید می‌تواند این ثبات را تقویت کند. باید دید سیاست های وزارت اقتصاد و صمت برای رام کردن بازار ارز و در نتیجه بازار خودرو چیست و مردم چه زمانی می توانند نیاز خود را در بازار خودرو به راحتی تامین کنند.