یک کارشناس بازار سرمایه گفت: ایران تنها کشوری است که به عرضه خودرو در بورس کالا می پردازد و صرفاً با عرضه خودرو در بورس کالا می توان بازار پرالتهاب خودروی کشور را کنترل و به شرایط باثبات نزدیک کرد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه از اهمیت و مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا سخن گفت و اضافه کرد که در حال حاضر، به دلیل رقابتی بودن بازار این صنعت در بازار سرمایه سایر کشورها، مشابه این وضعیت وجود نداشته است. عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به شرایط رقابتی که در بازار این صنعت وجود دارد در بازارسرمایه سایر کشورها رخ نداده است.

وی یکی از مزایای اساسی عرضه خودرو در بورس کالا را، کاهش اختلاف قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه محصولات داخلی عنوان کرد. با بررسی اکثر اطلاعات قیمتی که در دفاتر فروش خودرو در سامانه کدال منتشر می شود، می توان به تفاوت فاحش قیمت خودرو در بازار آزاد پی برد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: مابه‌التفاوت قیمت فروش دو شرکت خودروساز یعنی سایپا و ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ بر اساس میزان تولیدات، نرخ ثبتی در دفاتر و نرخ معاملات در بازار آزاد بالغ بر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ با نرخ انتشار اوراق از سوی دولت در سال گذشته به طور تقریبی برابر است. بنابراین کشف قیمت با عرضه خودرو در بورس کالا به نوعی که موضوع اصلی رفع موانع در حوزه سفته‌بازی، دلالی در بازار آزاد محصولات خودرو ساز در دستور کار باشد می‌تواند تاثیر به سزایی در این صنعت بگذارد.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه وزارت صمت، وزارت اقتصاد و سایر مسئولان مربوط باید خود را موظف بدانند که با عرضه خودرو در بورس کالا مسئله سفته بازی، تا حدود زیادی مرتفع می شود گفت: بازارخودرو در صورتی که عرضه مداوم محصولات تولید شده در بورس کالا اتفاق بیفتد، می تواند شرایط با ثباتی را تجربه کند.

 

وی گفت : تنها با عرضه مداوم محصولات تولیدی مربوط در بورس کالا به آرامش خواهد رسید در غیر این صورت اثر چندانی بر بازار خودرو نخواهد داشت.