شب گذشته نخستین محموله خودروهای وارداتی به بندر لنگه ایران رسید. اما آیا این تنها محموله نزدیک به مرزهای ایران بود؟ دومین محموله چه زمانی به گمرک می‌رسد؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته نخستین محموله خودروهای وارداتی به بندر لنگه رسید. گرچه انتظار می‌رفت واردات خودرو رسما آغاز شده باشد و خودروهای ثبت‌ سفارش شده به صورت کامل  وارد گمرکات ایران شوند، اما منابع حاضر در گمرک بندر لنگه به تجارت‌نیوز اعلام کردند که محموله محصولات کیا که توسط کوشا خودرو وارد می‌شود، حاوی تنها ۲۲ دستگاه خودرو بوده و از ۱۱ شب پیش در مسیر این بندر بودند.

تنوع شش‌گانه از محصولات کیا نظیر سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج در این محموله وارداتی مشاهده شد.

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که آیا شرکت واردکننده کوشا خودرو به ۲۲ دستگاه خودرو خارجی بسنده کرده است یا محموله‌های دیگر خودروهای وارداتی در راه ایران هستند؟

طبق استعلام تجارت‌نیوز از گمرک بندر لنگه، دومین محموله خودروهای خارجی بارگیری شده‌اند و در راه ایران هستند. این منابع به تجارت‌نیوز اعلام کردند که محموله دوم نیز متعلق به خودروهای برند کیاست. اما زمان و تاریخ دقیق رسیدن این خودروها مشخص نیست و به محض ورود این محموله اعلام می‌شود.

چه تعداد خودرو وارد کشور می‌شود؟

به‌رغم اینکه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در گفتگویی اعلام کرد که در سه ماه پایانی سال جاری، ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود، اما با نگاهی به محموله‌ خودروهای وارداتی می‌توان پی برد که اجرای این وعده برای شرکت‌های واردکننده و وزارت صمت مشکل خواهد بود.

با توجه به تعداد خودروهای وارداتی در محموله اول، به نظر می‌رسد تعداد خودروهای خارجی در محموله دوم نیز، بین ۲۰ تا ۳۰ دستگاه خودرو باشد.

به نظر می‌رسد واردات این تعداد خودرو به کشور به نوعی عمل به وعده آزادسازی واردات خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ است و اجرای کامل این طرح سال آینده صورت گیرد.

قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟

با ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی این مساله مطرح می‌شود که این خودروها با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده نهایی، یعنی مردم می‌رسد؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت خودروهای وارداتی به ایران مشخص نیست. چراکه دولت هنوز تعرفه درستی را به مردم اعلام نکرده است. نکته مهم در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی این است که شرکت‌های واردکننده پس از واردکردن خودروها، سود ۱۵ درصد را کسب کرده و آن‌ها را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

او تاکید کرد: خودروهای تولید کشور در بازار آزاد با سه برابر قیمت به فروش می‌رسد، حال خودرویی که قرار است وارد شود و ۲۰ هزار دلار قیمت داشته باشد، با هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه، سود واردکننده و احتساب دلار ۴۰ هزار تومانی نیز کمتر از سه میلیارد تومان به دست مردم نمی‌رسد.