کارشناسان به دفعات اشاره کرده اند که رشد قیمت خودرو در بازار در گرو کم شدن عرضه محصولات خودروسازان داخلی می باشد و نباید در جاهای دیگر دنبال دلیل گشت ولی ظاهرا گوش شنوایی وجود ندارد.

کارشناسان به دفعات اشاره کرده اند که رشد قیمت خودرو در بازار در گرو کم شدن عرضه محصولات خودروسازان داخلی می باشد و نباید در جاهای دیگر دنبال دلیل گشت ولی ظاهرا گوش شنوایی وجود ندارد.

مسئولین در نشست ها و جلسات مختلف به تحلیل و ارزیابی دلایل گوناگونی می پردازند و پشت سر هم وعده و وعید می دهند ولی غافل از اینکه تا قیمت های خودروهای داخلی که با رشد تورم در کشور ثابت مانده اند افزایش نداشته باشند خودروسازان توان ادامه کار با ادامه روند فعلی را نخواهند داشت.

نکته مهم در این بین این است که نه شورای رقابتی وجود خارجی دارد و نه سازمان حمایت در این شرایط پا پیش می گذارد تا با بررسی صحیح و منطقی شرایط کشور ، رشد تورم ، بالا رفتن قیمت ارز و افزایش قیمت تمام شده خودرو در کارخانه درصد درست و قابل دفاعی برای افزایش قیمت خودرو ها را تعیین کنند.

تا زمانی هم که بازار در انحصار دو غول خودروسازی کشور قرار دارد آزادسازی قیمت ها تیر خلاص به بدن خسته بازار و مردم می باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از افزایش قیمت خودرو طی دو هفته گذشته به دلیل کاهش عرضه از سوی شرکت‌های تولید کننده، خبر داد.

سعید موتمنی با اشاره به اینکه افزایش قیمت روی کاغذ است و تقاضایی در بازار وجود ندارد افزود: کاهش عرضه از سوی خودروسازان، سبب فراهم شدن زمینه سوء استفاده واسطه‌ها و دلالان شده و همین رویه افزایش کاذب قیمت را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه خودرو سازان تاکنون قیمت تمام شده خودروهای داخلی را اعلام نکرده اند گفت: شرکت‌های خودرو ساز با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده خودرو با توجه به تورم موجود در کشور از قیمت فروش کمتر است درخواست افزایش قیمت را دارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه طبق اعلام سازمان‌های ناظر، هم اکنون حدود ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ‌ها رسوب کرده است گفت: شرکت‌های خودرو ساز به بهانه کمبود قطعه، این خودروها را در پارکینگ نگه داشته اند، اما دلیل اصلی آن انتظار خودرو سازان برای افزایش قیمت است.

موتمنی با بیان اینکه ۱۵۰ هزار خودرو باید تا آبان ماه به مشتری تحویل داده می‌شد افزود: اجرای طرح قرعه کشی برای عرضه خودرو هم یک رانت است و تغییری در شرایط بازار ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان داخلی توان تامین بازار را ندارند گفت: باید واردات خودرو برای تامین نیاز بازار آزاد شده تا بازار از بلاتکلیفی فعلی خارج شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در افزایش قیمت خودرو گفت:با کاهش عرضه، دلالان خودروهایشان را با قیمت مورد نظر خود عرضه می‌کنند.

موتمنی با اشاره به افزایش ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی انواع خودرو در دو هفته گذشته گفت:کوئیک از ۱۷۳ میلیون به ۱۷۸ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۵۲ میلیون به ۱۶۰ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۱۳۸ میلیون به ۱۴۳ میلیون تومان، سمند از ۲۴۵ میلیون به ۲۵۵ میلیون تومان, پژو ۲۰۷ دنده‌ای از ۳۳۰ میلیون به ۳۳۹ میلیون تومان, پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۴۷ میلیون به ۲۵۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۲۹۰ میلیون به ۳۰۱ میلیون تومان افزایش یافته است.