به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : برای بسیاری از ما پیش آمده است که حین ترمز گرفتن یک سری صداهای وحشتناک بشنویم که علت آن دقیقا برای ما مشخص نیست. اصولا زمانی که لنت ترمز خودرو  یا رو به اتمام بوده یا فرسوده شده است،  با فشار پدال ترمز صدای سوتی می شنویم.  اما […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : برای بسیاری از ما پیش آمده است که حین ترمز گرفتن یک سری صداهای وحشتناک بشنویم که علت آن دقیقا برای ما مشخص نیست. اصولا زمانی که لنت ترمز خودرو  یا رو به اتمام بوده یا فرسوده شده است،  با فشار پدال ترمز صدای سوتی می شنویم.  اما راهکاری که برای جلوگیری از این امر وجود دارد چیست؟

در قدم اول سعی کنید ناحیه پیستون و کولیس را تمیز کنید. اصولا با فرسودگی و نازک شدن لنت‌ها، یک زبانه فلزی کوچک مانند سوزن روی صفحه وینیل با سطح روتور ارتباط می‌گیرد تا به شما هشدار دهد که زمان تعویض لنت فرا رسیده است.

گاهی اوقات شنیدن صدای ترمز خودرو نشان می‌دهد که خودرو نیاز به تعمیر و نگهداری دارد. برخی از شرایط متداول که باعث ایجاد صدای ترمز می‌شوند عبارتند از:

۱) روتور‌های ترک خورده یا فرسوده.

۲) اتمام  روتور‌های روکش شده.

۳) لنت‌های ترمز شل در کولیس.

۴) عدم وجود ترکیب سیلیکون در پشت لنت ترمز.

۵) عدم وجود گیره‌های ضد جغجغه‌ای که باید روی کالیپر یا پد قرار گیرند.

اکثر خودرو‌ها مجهز به یک قطعه فلزی کوچک نازک هستند که به لنت ترمز متصل شده اند تا در صورت کم شدن مواد لنت و تعویض لنت ترمز، به عنوان نشانگر هشدار عمل کنند. این دستگاه هشدار دهنده ارزان قیمت می‌تواند فریبنده باشد، زیرا این صدای هشدار دهنده هنگامی وجود دارد که ترمز‌ها فشرده نشده اند.

هنگامی که ترمز‌ها را فشار می‌دهید، صدای هشدار از بین می‌رود، زیرا نشانگر در حال حاضر به روتور ترمز مجبور شده است و قادر به ارتعاش نیست و باعث ایجاد این صدای سوت می‌شود.

برخی از قطعات نیمه فلزی به دلیل ترکیباتی که در ساخت مواد اصطکاکی دارند ایجاد صدا می کنند. یک نکته در اینجا گفتنی است که صدای جیغی که ممکن است در اثر استفاده از لنت‌ها ایجاد شود بر عملکرد ترمز تأثیر نمی‌گذارد و نشان دهنده مشکل ترمز نیست. گاهی صدای ترمز در اثر لرزش بین لنت ترمز، روتور‌ها و کالیپر‌ها ایجاد می‌شود.