قیمت انواع پراید در بازار با کاهش قیمت ارز و بازگشت به کانال 29 هزار تومان و همچنین رفع هیجانات خریداران و فروشندگان هم تغییر محسوسی را به همراه نداشت.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : قیمت انواع پراید در بازار با کاهش قیمت ارز و بازگشت به کانال ۲۹ هزار تومان و همچنین رفع هیجانات خریداران و فروشندگان هم تغییر محسوسی را به همراه نداشت. اینکه نرخ ارزها بر قیمت تمام شده تولید کالاها در کشور ما تأثیر دارند شکی نیست ولی چطور می‌شود که وقتی قیمت مثلاً دلار از ۳۱ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان می‌رسد اتفاق خاصی در قیمت‌ها نمی‌افتد ولی به محض اینکه دوباره وارد کانال ۳۱ هزار تومان بشود، رشد شدید قیمت‌ها اتفاق می افتد.

در این خصوص اخیراً عبدالله گنجی ، یکی از روزنامه‌نگاران باسابقه در کشور پرسشی را در قالب یک توییت مطرح کرده است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

photo_2021-12-14_15-53-02.jpg

 

این نکته که با رشد نرخ ارض‌ها قیمت همه کالاها بخصوص خودرو در بازار افزایش می یابد ولی با کاهش نرخ ارز تغییر خاصی در قیمت را شاهد نمی باشیم یکی از نکات بسیار جالب توجه در بازار کشور ما است. به عنوان مثال، قیمت انواع پراید در بازار تهران در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ برابر بود با :

 

* پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ : ۱۷۵ میلیون
پراید ۱۳۱ : ۱۶۲ میلیون
* پراید ۱۵۱ : ۱۷۰ میلیون
* پراید ۱۵۱ ‌آپشنال : ۱۷۸ میلیون

 

در آن روز قیمت دلار در بازار آزاد ۳۰۲۵۰ تومان بود ولی امروز ۲۳ آذرماه قیمت دلار با حدود ۸۰۰ تومان کاهش به مرز ۲۹۴۵۰ تومان رسیده است و قیمت انواع پراید به قرار زیر است :

 

* پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ :  ۱۷۴ میلیون
* پراید ۱۳۱ : ۱۶۲ میلیون
* پراید ۱۵۱ : ۱۶۸ میلیون
* پراید ۱۵۱ ‌آپشنال : ۱۷۸ میلیون

 

همانطور که ملاحظه می‌شود تغییر قیمت در این خودروها بسیار جزئی است و تنها در مورد وانت پراید ۱۵۱ شاهد کاهش ۲ میلیون تومانی قیمت هستیم. این موارد نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی زیادی دارد و می‌بایستی مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرند. یکی از دلایلی که مردم همیشه با افزایش قیمت خودرو در کارخانه مخالف هستند همین اثر بالا و پایین رفتن قیمت دلار است که هیچ‌گاه کاهش آن باعث کمتر شدن قیمت تمام شده تولید محصولات داخلی نمی شود ولی کوچک‌ترین حرکت به سمت بالا صدای خودروسازان را به آسمان بلند می‌کند که تولید خودرو با زیان همراه است.