زیان انباشته در خودروسازان بزرگ کشور رو به افزایش است و تنها راه حل از نظر آنها افزایش قیمت محصولاتشان در کارخانه است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : زیان انباشته در خودروسازان بزرگ کشور رو به افزایش است و تنها راه حل از نظر آنها افزایش قیمت محصولاتشان در کارخانه است. دو خودروساز بزرگ کشور اعتقاد دارند که محصولات تولیدی را با ضرر به فروش می‌رسانند و قیمت تمام شده آنها بیشتر از فروش با نرخ دستوری می‌باشد. از این رو روند تولید خودروهای ناقص رو به افزایش است و پارکینگ ها و انبارهایشان مملو از خودروهایی شده است که می‌گویند کمبود قطعه دارند و امکان تجاری سازی آنها وجود ندارد.

اگر همین امروز آزادسازی قیمت خودرو در کارخانه اتفاق بیفتد مطمئناً به سرعت خودروهای ناقص تکمیل و تجاری‌سازی می‌شوند و آماده ورود به بازار می شوند و این بیانگر این است که احتمالاً کمبود قطعه تنها بهانه‌ای برای نفروختن با قیمت های دستوری می باشد. سازمان ها و ارگانهای نظارتی خبر از احضار مدیران خودروسازان برای جوابگویی در خصوص دلایل عدم تکمیل خودروهای ناقص می‌دهند ولی بدون هیچ نتیجه‌گیری و اعلام دلایل این موضوع، تنها اظهار امیدواری می‌کنند تا مشکلات حل و یا کم شود.

خودروسازان داخلی در ۸ ماهه امسال کمتر از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند ولی چرا آماری از تعداد عرضه خودروهای تولید شده به بازار ارائه نمی شود؟ ایران خودرو و سایپا طی سال ۱۴۰۰ شاید کمتر از ۱۰۰ هزار خودرو را در طرح‌های فروش فوری و یا فوق‌العاده به فروش رسانده اند که این میزان کمتر از یک سوم تولیدات این دو شرکت در ۸ ماه سال ۱۴۰۰ است. در اخباری که اخیراً مخابره شده است از مهم‌ترین دلایل ضرر دهی در دو خودروساز بزرگ کشور به حضور ۲۵ هزار نیروی مازاد و بهره‌وری بسیار پایین در خطوط تولید اشاره شده است. انباشت بدهی به قطعه سازان هم که دیگر نیازی به توضیح ندارد.

کارشناسان و متخصصان حوزه صنعت خودرو همواره دلیل اصلی رشد قیمت‌ها در بازار را کمبود عرضه به بازار می‌دانند و رشد آمار محصولات ناقص در کف کارخانه را دلیلی بر کمبود عرضه خودرو عنوان می‌کنند. در این زمینه گفتگویی با دبیر انجمن خودروسازان انجام شده است که در ادامه ذکر می‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه درحال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: مجوز افزایش قیمتها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند.

احمد نعمت بخش در خصوص دلایل روند کند تکمیل خودروهای ناقص در شرکتهای خودروسازی، گفت: مجوز افزایش قیمتها فقط توانست بخشی از زیان خودروسازان را جبران کند اما باید این نکته را مدنظر قرار دهید که همچنان صنعت خوردو با تحریم روبروست و همین امر تامین قطعات الکترونیکی را برای واحدهای تولیدی سخت کرده است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود  ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: چندین بار درخواست کرده ایم تا ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار صنعت خودروسازی قرار بگیرد که انها بتوانند بخشی از بدهی خود را به قطعه سازان پرداخت کنند اما متاسفانه هنوز این موضوع مورد موافقت قرار نگرفته است

دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: براساس آمار حدود ۱۵۰ هزار خودروی ناقص کف کارخانه های خودروسازان قرار دارد که آنها در تلاش برای تکمیل این خودرو ها هستند ولی کمبود نقدینگی و مشکلات حمل و نقل بین المللی و مشکلات نقل و انتقال پول عاملی شده تا روند تکمیل خودروهای ناقص با زمان بیشتری روبرو شود.