روند کاهشی قیمت خودرو در بازار در حالی پس از استیضاح فاطمی امین ادامه دارد که در این مدت قیمت همه خودروهای تولید داخل و مونتاژی روند کاهشی قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : بررسی‌های هفته نامه «اطلاعات بورس» نشان می‌دهد در مدت یک هفته بعد از استیضاح وزیر سابق، قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا با افت و خیزهای قابل توجهی روبه‌رو بوده و این در حالی است که به گفته فعالان این بازار خریداران پا پس کشیده‌اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. در سمت دیگر کاهش قیمت دلار در این مدت در حدود ۲ هزار تومان این سیگنال را به بازارهای موازی از جمله خودرو می‌دهد که باید منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها باشیم.
البته قیمت ارز نیز از نوسان نسبتا بالایی برخوردار است به طوری که روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در حدود ۸۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد با این حال بازار خودرو در حال حاضر علاوه بر نرخ ارز متغیرهای دیگری را نیز مورد توجه قرار داده است؛ به عنوان مثال موضوع واردات خودروهای دست دوم خارجی به عنوان یکی از موضوعاتی که در حال حاضر مورد توجه فعالان بازار است در تصمیمات آتی این گروه نقش موثری دارد.
هرچند برخی نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه خودرو مانند شورای رقابت در موضوع واردات خودروهای کارکرده مخالفت‌هایی اعلام کرده‌اند اما در حال حاضر شرایط واردات این خودروها تعیین و ابلاغ شده که نشان می‌دهد دولت در واردات خودرو مصمم است. این موضوع به خصوص با توجه به کاهش قیمت خودرو در بازار داخل می‌تواند مجلس را نسبت به ضرورت واردات این دست خودروها متقاعد کند.
سخنگوی شورای رقابت در گفت‌وگوی اخیر، ضمن اشاره به مشکلات موجود در صنعت خودروسازی، کیفیت پایین خودروها و قیمت نامتعارف خودروها در بازار آزاد، مخالفت اعضای این شورا با خودروهای دست‌دوم را اعلام کرد. طبق اظهارات وی، خودروهای دست‌دوم کشورهای همسایه در شأن مشتریان ایرانی نیستند. به نقل از این مسئول محترم، مردم ایران چه گناهی کردند که خودروی دست‌دوم کشورهای همسایه را باید سوار شوند؟ این به غیرت ایرانی برنمی‌خورد که خودروی دست‌دوم وارد کشور شود؟ مخالفت شورای رقابت با خودروهای کارکرده و اظهارات اخیر سخنگوی این نهاد، در حالی خبرساز شده که بسیاری از کارشناسان حوزه، به مزایای متعدد واردات خودروهای دست‌دوم اشاره دارند. افزایش رقابت بین خودروسازان داخلی، بهبود کیفیت خودروهای داخلی، افزایش عرضه و تنوع در بازار، ایمنی بیشتر در جاده‌ها و… از جمله مزایایی هستند که برای واردات خودروهای کارکرده مثال زده‌ شده‌اند. حال باید دید اجازه واردات خودروهای کارکرده در دست چه نهادهایی است و عاقبت به کجا می‌رسد.
نکته قابل توجه آن است که همزمانی گشایش‌های ژئوپلیتیک و هسته‌ای که به نظر می‌رسد، می تواند سرآغاز گفت‌وگوهای مجدد بین ایران و قدرت‌های جهان باشد، با تصمیمات مرتبط با واردات خودرو سیگنال‌هایی به بازار خودرو داده که این سیگنال‌ها به رکود در خرید منتهی می‌شود و نتیجه این امر کاهش بیشتر قیمت‌هاست. با این حال موضوع به همین سادگی هم نیست و با توجه به افزایش ضریب حساسیت بازارهای مختلف به متغیرهای متعدد و البته وابسته، هرگونه جهش در نرخ ارز یا رشد تورم یا تورم انتظاری و یا بروز هر نوع تنش حساب نشده می‌تواند سرآغاز جهش مجدد در قیمت‌ها باشد.