به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه تعداد زیادی از افراد با اظهارنظرهای نادرست در مورد کیفیت خودروهای داخلی، کسب درآمد می کنند اعلام کرد که تنها در یکی از پارکینگهای خودروهای تصادفاتی، ۱۰۷ دستگاه خودرو وجود داشته که از میان این ۱۰۷ دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشده است.
مدتی پیش مصطفی آقامیرسلیم؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مسئله باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جادهای، باز نشده ایربگ خودورهای داخلی را تکذیب کرده بود: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد! کسانی که مدعی باز نشدن ایربگ خودروها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند! پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مهآلود از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمیکند و بعد مدعی بازنشدن ایربگها میشود حتی به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود. باز نشدن ایربگ ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است!
در پی ادعای این نماینده مجلس، سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور با اعلام خبر باز نشدن ایربگ تعداد ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار خودروی تولید شده، به این ادعا واکنش نشان داد.
هادیانفر در این رابطه اعلام کرده بود که به نظر من این اظهارنظرها به این دلیل که چنین افرادی در حوزه خودرو، سود و منفعت کسب می کنند. البته این شخص را نمیدانم اما تعداد زیادی از این اشخاص در موضوع خودرو، محل درآمد دارند یا کارخانهدار هستند.
وی از نمایندگان مجلس و سایر افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، درخواست کرد که منافع ملی، ایمنی و امنیت مردم را در نظر بگیرند و یادآور شد: ما به عنوان پلیس، همهروزه شاهد تصادفات هستیم، تقریباً هر دو تا سه روز یک بار، یک آتشسوزی یا انفجار خودرواتفاق می افتد و واقعاً نمی توانیم قبول کنیم که این تصاویر را هر روز در رسانه و تلویزیون پخش کنیم، زیرا موجب نگرانی مردم میشوند اما این اتفاقات هر روز اتفاق میدهد.
رئیس پلیس راهور اعلام کرد: کیفیت و ایمنی از فرمایشات مقام معظم رهبری و مورد تأکید ایشان است لذا دولت نیز باید اراده جدی در این رابطه داشته باشد و انشاءالله پیشگام شود.
ما در کشور مونتاژ داریم نه تولیدهادیانفر با اشاره به اینکه ایمنی نباید به صورت صوری و باید واقعی باشد، گفت: ایمنی و کیفیت باید به صورت واقعی در تولیدات بالا برود هر چند که ما خودروی ملی نداریم، اگر کسی بگوید خودروی ملی داریم، حرف اشتباهی زده است و ما در کشور کار مونتاژ را انجام میدهیم.
رئیس پلیس راهور با اشاره به دستهبندی صنعت خودرو و اینکه در دنیا سه دسته در صنعت خودرو فعالیت دارند متذکر شد: یک دسته تولیدکننده، مبتکر و خلاق هستند، دسته دیگر مانند صنعت خودرو در چین، کپیکار بوده و کار شبیهسازی را انجام میدهند و دسته سوم نیز مونتاژکار بوده و قطعات را کنار هم مونتاژ میکنند که کشور ما نیز در بخش سوم فعالیت دارد اما انتظار مقام معظم رهبری و ما این بود که در این سالها تولیدکننده میشدیم، برای ما که توانایی تولید موشک را داریم، واقعاً ساخت یک خودرو نسبت به یک موشک، سخت نیست.
وی ادامه داد: ما خودروهای ناایمن را بر اساس تحلیل تصادفات، دستهبندی میکنیم البته برخی میگویند چرا پلیس تازه درباره خودروهای ناایمن شروع به اظهارنظر کرده است که مجدداً باید یادآور بشوم که ما این موضوعات را از اواخر سال ۹۸ متذکر شدیم، چه کسی تولید پراید و پژو ۴۰۵ را متوقف کرد؟ تمام مستندات در این رابطه وجود دارد، آن زمان مدیرعامل وقت سایپا نزد من آمد و گفت که روزانه ۴۰۰ دستگاه پراید تولید میکنند یعنی در واقع کارخانه با تولید پراید میچرخید که ما گفتیم باید تولید پراید متوقف شود که با پیگیریهای صورت گرفته از دولت وقت، معاون اول، وزارت و وزیر صنعت، تولید پراید متوقف شد.
ایربگ تنها در ایران امکان قفل شدن دارد
هادیانفر همچنین با تأکید بر اینکه تلاش ما تولید خودروی ملی است و افتخارآفرینی است، بیان کرد که در وهله بعد به دنبال آن هستیم تا کیفیت و ایمنی خودروهایی که درحال حاضر مونتاژ یا وارد میشود، ارتقا یابد، به عنوان مثال، چرا در تولید خودرو از فولاد کم کربن استفاده نمی شود و به جای آن ورق سه لایه غیرایمن به کار می رود که خودرو با تصادف چه با زاویه مناسب و چه غیرمناسب، مچاله شده و سرنشینان در آن گرفتار میشوند.
رئیس پلیس راهور اظهارنظر یکی از نمایندگان مجلس درباره باز نشدن ۱۰۰ ایربگ از میان ۹۰۰ هزار خودروی تولید شده و ناچیز بودن این رقم را نیز ناشی از عدم اطلاعات کافی دانست و گفت: فقط در یک پارکینگ تصادفات، ۱۰۷ دستگاه خودرو وجود داشت، از میان این ۱۰۷ دستگاه خودرو که تماماً از زاویه جلو یعنی از زاویه مناسب تصادف کردند، ایربگ ۹۷ دستگاه خودرو باز نشد، یعنی حدود ۹۰ درصد ایربگها عمل نمیکند و ما مستندات بررسی کارشناسی فنی این خودروها را به نمایندگان مجلس ارائه کردیم.
هادیانفر ادامه داد: ایربگ راننده در تمام دنیا تابع دستی کردن و قفلی نیست و ایربگ راننده در تمام دنیا در صورت تصادف باید باز شود اما در برخی از خودروها در ایران این امکان وجود دارد که ایربگ سرنشین کنار راننده باز یا قفل باشد.