خودروسازان می‌گویند مخالفتی با واردات خودرو ندارند و ورود خودرو به کشور باید آزاد شود. هر چند شروطی نیز برای آن مطرح می‌کنند. آیا حمایت خودروسازان از واردات خودرو به کشور نمایشی است؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگویی اعلام کرد: خودروسازان هیچ‌وقت مخالف واردات خودرو نبوده‌اند. تمام کالای تولید کشور باید ۵ درصد وارد شود. چرا که واردات حس رقابت را بین تولیدکنندگان داخلی بیشتر می‌کند.

او البته افزود: اگر قرار بر آزادسازی واردات است اجازه دهند کسری قطعات کارخانه تامین شود تا خط تولید متوقف نشود و اشتغال ایجاد کنیم. تمام کالای تولید کشور باید پنج درصد وارد شود .

خودروسازان در گذشته نیز در نامه‌ای خواستار آزاد شدن واردات خودرو به کشور شده بودند. اما حال صحبت خودروسازان بر سر واردات قطعاتی است که موجب ناقص ماندن خودروهای پارکینگی شده.

در این میان مجلس نیز بر ورود ۵۰ هزار خودرو در سال آینده تاکید می‌کند.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش که واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو چه تاثیری بر شرایط اقتصادی می‌گذارد گفت: این موضوع بیشترین تاثیر را بر درآمد دولت دارد. مردم فکر می کنند دولت به دلیل حمایت از صنعت خودرو جلوی واردات را گرفته است در صورتی که دولت برای مدیریت مصرف ارز واردات بسیاری از محصولات را از جمله خودروهای خارجی، متوقف کرد.

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس خودرو نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: واردات خودرو به کشور زمان‌بر است، اما در هر شرایطی باید صورت بگیرد. کسانی که ادعا می‌کنند خودروساز هستند نباید با این موضوع مخالفت کنند.

او افزود: به نظر نمی‌رسد این حمایت خودروسازان نمایشی باشد و با آزاد شدن واردات رقابت به طور جدی شکل می‌گیرد.

آیا خودروسازان توان رقابت دارند؟

فربد زاوه، کارشناس خودرو در مورد رقابت خودروهای داخلی با خودروهای وارداتی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قطعا خودروساز داخلی در این شرایط توان رقابت را دارد.

او افزود: بیشترین تولید خودرو در کشور متعلق به زمانی است که واردات خودرو به کشور آزاد بود. در حد فاصل سال‌های ۸۴ تا ۸۷ تولید خودرو در کشور به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه رسید.

این کارشناس خودرو ادامه داد: واردات خودرو مانعی برای خودروسازان داخلی ایجاد نمی‌کند. زیرا مشتری‌های خودروهای وارداتی، خودروهای داخلی را مصرف نمی‌کنند.

زاوه توضیح داد: شرکت‌هایی که خودروهای چینی را در کشور مونتاژ می‌کنند باید نگران آزادسازی واردات باشند. هیچ تهدیدی برای خودروساز داخلی با تیراژ انبوه وجود ندارد. پس آنها مخالف آزادسازی واردات نیستند.