نوسانات در بازار خودرو، بار دیگر سیاست‌گذار را به فکر سیاست قدیمی حذف قیمت‌ از سایت‌ها انداخته است. اما آیا تکرار این تجربه می‌تواند ثبات را به بازار برگرداند؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :  تجارت‌نیوز، قیمت‌ها در بازار خودرو صعودی است و سیاستگذار دوباره به سراغ یک تجربه تکراری رفته.

ظاهرا وزارت صمت از پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین خواسته است که برای قیمت خودرو سقفی تعیین کرده و نرخ‌هایی از آن بالاتر را درج نکنند.

تجارت‌نیوز اخیرا از دستور وزارت صمت به دیوار و شیپور برای حذف قیمت‌ها خبر داده.

بر اساس این گزارش، وزارتخانه با بالا رفتن قیمت دلار، مدیران سایت‌های خرید و فروش آنلاین و پلتفرم‌های ارائه دهنده قیمت خودرو را احضار کرده و از آنها خواسته‌هاست که آگهی‌ها را با احراز هویت افراد درج کنند.

کارشناسان اما معتقدند با این روش‌ها نمی‌توان ثبات را به بازار خودرو بازگرداند.

چرا خودرو گران شد؟

در همین زمینه، علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی، تنها عوامل موثر بر بازار خودرو را میزان عرضه و تقاضا، هزینه تمام شده، نرخ ارز و انتظارات تورمی می‌داند.

او تاکید می‌کند که با حذف قیمت‌ها نمی‌توان شرایط بازار را کنترل کرد.

این کارشناس به تجارت‌نیوز می‌گوید: مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار، میزان عرضه و تقاضا و متغیرهایی هستند که بر این دو اثر می‌گذارند.

عدم تعادل عرضه و تقاضا

صادقین می‌افزاید: بازار خودرو در سه سال گذشته با کاهش شدید عرضه خودروهای خارجی و داخلی مواجه بوده است.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه می‌دهد: در مقابل، افزایش هزینه تمام شده، رشد نرخ تورم و بالا رفتن انتظارات تورمی، میزان تقاضا را در بازار صعودی کرده است.

به گفته او، در این میان هر گاه نرخ ارز افزایش داشته، انتظارات تورمی در مورد محصولات کمیاب از جمله خودرو بالا رفته است.

صادقین می‌گوید: حال چه نرخ‌ها در منابع خبری و سایت‌ها درج شوند و چه نشوند، طیف وسیعی از فعالان بازار میزان تقاضا را افزایش می‌دهند.

پاک کردن صورت مساله

او در ادامه تاکید می‌کند: حذف قیمت‌ها، پاک کردن صورت مساله و تکرار همان اقدامی است که در مورد نرخ ارز انجام شد.

به گفته این کارشناس در گذشته نیز، ایجاد محدودیت برای سایت‌های اعلام کننده نرخ ارز آزاد و طلا، نتوانست قیمت‌ها را کنترل کند.

صادقین می‌افزاید: کنترل پلتفرم‌ها، حتی با این دیدگاه که آنها در جهت‌دهی به قیمت‌ها نقش دارند، مشکلی از بازار خودرو حل نمی‌کند.

به گفته این کارشناس بازارهای مالی، چنین اقدامی تنها ممکن است نوعش شوک کوتاه‌مدت برای بازار باشد که در همان حد نیز تاثیر چندانی ندارد.