به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : در تمام دنیا، بازار انحضاری برای کالاهای مختلف عامل اصلی افزایش قیمت و کاهش کیفیت محصولات است، در سمت مقابل اما، هرچه بازار یک کالا از انحصار دور شده و به بازار رقابتی تری تبدیل شود، تولید کنندگان برای بهبود شرایط فروش خود را ملزم به افزایش کیفیت […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : در تمام دنیا، بازار انحضاری برای کالاهای مختلف عامل اصلی افزایش قیمت و کاهش کیفیت محصولات است، در سمت مقابل اما، هرچه بازار یک کالا از انحصار دور شده و به بازار رقابتی تری تبدیل شود، تولید کنندگان برای بهبود شرایط فروش خود را ملزم به افزایش کیفیت و بهبود تمام پارامترهای ممکن در محصول نهایی می بینند، در بازارهای رقابتی تر نیز، تلاش برای کاهش قیمت تمام شده به یکی از هربه های اصلی شرکت ها برای افزایش سهم بازار بدل خواهد شد، بازار خودرو کشور ما نمونه کامل یک بازار انحصاری است که در آن به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، هیچ خودروسازی خطر عدم فروش محصولات خود را حس نمیکند و محصولات مدام در حال افزایش قیمت و کاهش کیفیت هستند، در بازار چین به عنوان مهمترین شریک تجاری حال حاضر خودروسازان ما اما، دقیقا برعکس این اتفاق رخ می دهد و نتایج آن را نیز می توان در بهبود هر روزه خودروهای چینی مشاهده کرد، در جدیدترین اتفاق، رقابت شدید در بازار خودروهای الکتریکی چین، خودروساز آلمانی قدرتمندی چون مرسدس-بنز را ناگزیر به کاهش شدید قیمت ماشین‌هایش کرده است.

این خودروساز آلمانی هفته گذشته اعلام کرد که قیمت مدل EQE را ۵۰ هزار یوان (هفت هزار دلار) و قیمت مدل EQS را نزدیک به سی هزار دلار کاهش داده است! منابعی نزدیک به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند فروش کم محصولات الکتریکی بنز دلیل این کاهش قیمت است. این منابع می‌گویند فروش مدل EQS در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان به کمتر از صد دستگاه در ماه رسیده است. فروش ماشین‌های الکتریکی در چین نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد داشته، اما این رشد متوقف شده است. این باعث شده تا خودروسازان با کاهش قیمت‌ها برای خریداران انگیزه ایجاد کنند. اتفاقی که هرگز در ایران شاهد نبوده ایم!

تسلا، خودروساز الکتریکی آمریکایی هم ماه گذشته اعلام کرد که محصولاتش در چین را ارزان‌تر می‌فروشد. کمی پس از تسلا، کارخانه‌ای که فورد در چین دارد هم قیمت ماشین‌هایش را کاهش داد.

خودروسازان غربی همزمان با شرکت‌های چینی رقابت می‌کنند که کیفیت محصولاتشان به سرعت در حال بهتر شدن است و در موقعیت خوبی برای رقابت با کارخانه‌های خارجی هستند. آمار اتحادیه خودروسازان چین نشان می‌دهد در هفت ماه اول سال جاری میلادی تقریبا هشتاد درصد فروش ماشین‌های الکتریکی سهم شرکت‌های داخلی بوده است