اخیرا نسخه هایی از رانا پلاس سقف شیشه ای با موتور TU5 پلاس و گیربکس جدید با قیمت حدودا 300 میلیون تومانی وارد بازار کشور شده اند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : اخیرا نسخه هایی از رانا پلاس سقف شیشه ای با موتور TU5 پلاس و گیربکس جدید با قیمت حدودا ۳۰۰ میلیون تومانی وارد بازار کشور شده اند.

این محصول جدید ایران خودرو نسبت به نسخه قبلی خود تفاوت هایی دارد که در اینجا به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم و سایر آن تفاوت ها را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

تفاوت فنی رانا پلاس سقف شیشه ای با رانا پلاس

موتور استفاده شده در این خودروها، نمونه ارتقا یافته همان موتور TU5 آشنای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است که ایران خودرو آن را با نام TU5 پلاس معرفی می‌کند.
اما نکته جالب توجه اینجاست که TU5 پلاس همان موتور EC5 پژو است، با نام گذاری ایرانیزه به سبک ایران خودرو؛ در واقع این دو موتور به هیچ وجه تفاوت فنی خاصی با یکدیگر ندارند؛ پژو با معرفی این موتور سعی داشت علاوه بر بهبود آلایندگی؛ قدرت، گشتاور و عمر مفید آن را نیز بهبود دهد.
موتور جدید رانا پلاس سقف شیشه ای توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را دارد در حالی که در مدل های قبلی، این اعداد به ترتیب ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر بودند، این افزایش اندک قدرت، با اضافه شدن سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا CVVT، بهبود اتاقک احتراق و اضافه شدن پمپ روغن متغیر به موتور قبلی حاصل شده است.

تجهیز پیشرانه tu5 پلاس به پمپ روغن با تکنولوژی میزان روغن خروجی متغیر به این موتور کمک می کند در مواقع غیر ضروری کنترل فشار روغن را افزایش داده که این موضوع، افزایش بهره وری موتور و کاهش مصرف سوخت خودرو را در پی دارد.

46.webp

تفاوت گیربکس رانا پلاس سقف شیشه ای با رانا پلاس

تغییر مهم دیگری که این خودرو نسبت به نسخه قبلی دارد اضافه شده گیربکس ۶ دنده دستی جدبد به جای گیربکس ۵ دنده است. به گفته ایران خودرو، جعبه دنده جدید رانا پلاس سقف شیشه ای با حدود ۹۵ درصد داخلی سازی و با همکاری مشترک ۸۵ سازنده گیربکس خودروکشور به تولید رسیده است؛ رانا پلاس پانوراما با استفاده از جعبه دنده جدید، رانندگی نرم تر و مصرف سوخت پایین تری برای راننده خواهد داشت، البته به شرط اینکه دنده ها نرم و بدون مشکل جا رفته و از گیربکس جدید، از نظر استهلاک و تعداد خرابی ها هم امیدوار کننده ظاهر شود.

 

47.webp

در ادامه باید اضافه کنیم که خودروی رانا پلاس پانوراما مثل خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ با فرمان برقی عرضه می شود. در ادامه این گزارش می توانید در جدول زیر مقایسه کلی این دو خودرو را مشاهده نمایید.

کد کلاس خودرو ۶۱۰۱۵ ۶۱۵۰۳
نوع موتور TU5 TU5P
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷ ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp) ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقيقه ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقيقه
حداكثر گشتاور (Nm) ۱۴۲ نيوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقيقه ۱۴۴ نيوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقيقه
نسبت تراكم ۱۰٫۵ ۱۰٫۵
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزين بدون سرب با اكتان ۹۵ بنزين بدون سرب با اكتان ۹۵
سيستم انژكتوري پاشش چند نقطه اي پاشش چند نقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰ ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲ ۱۲
سيستم انتقال قدرت ۵ دنده دستي دستي ۶ سرعته
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) ۵٫۵ ۵٫۵
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) ۶٫۹ ۶٫۸۸
طول خودرو (mm) ۴۲۹۲ ۴۲۹۲
عرض خودرو(mm) ۱۶۸۴ ۱۶۸۴
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۵۳ ۱۴۵۳
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) ۲۴۴۵ ۲۴۴۵
  وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) ۱۱۶۴ ۱۱۶۴
گنجايش مخزن سوخت (Lit) ۵۰ ۵۰
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) ۴۰۰ ۴۰۰

در انتهای این مطلب باید عنوان کرد که این خودرو نسبت به نسخه قبلی خود از لحاظ ظاهری و داخل اتاق تفاوتی نداشته است و امکانات و آپشن های آن هم مشابه نسخه قبلی خود می باشد.