گام‌های اولیه آزادسازی واردات خودرو برداشته شده است. اما در پی اعلام تعرفه‌های ورود خودرو به کشور، برخی نسبت به آنها انتقاد دارند. آیا ممکن است تعرفه‌های اعلام شده تغییری کند؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسد آزادسازی واردات به مرحله اجرا رسیده است. در‌حالی‌که آیین‌نامه واردات خودرو هنوز رسما اعلام نشده، دولت گام دوم را برای تنظیم بازار (از ناحیه آزادسازی واردات خودرو) برداشت و دست به اصلاح نظام تعرفه‌ای زد. اصلاح نظام تعرفه‌ای برای تسهیل واردات خودرو در دستور کار دولت قرار گرفته است. پیش از این، وزارت صمت وعده ورود خودروهای اقتصادی به کشور را داده و تعرفه‌ها را کاهش داده وبد.

اما خودروسازان داخلی به این کاهش تعرفه‌ها اعتراض کردند. به عقیده خودروسازان، اولا این موضوع با عرف تعرفه‌ای این سال‌ها نمی‌خواند و ثانیا به تولید داخل ضربه می‌زند.

تعرفه تغییر می‌کند؟

آیا ممکن است با اعتراض خودروسازان تعرفه‌ها تغییری کند؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در دو سال اخیر، فضای سیاست‌گذاری به شیوه‌ای بود که با تنوع در تصمیم‌گیری‌ها مواجه بوده‌ایم و ثباتی در این زمینه وجود نداشته است. به همین دلیل این امکانن وجود دارد که در این موضوع نیز تصمیمات تغییر کند و تعرفه جدیدی اعلام شود.

او افزود: به دلیل اینکه در بحث واردات شاهد عقلانیت صد درصدی نیستیم و نهادهای مختلف در این بحث دخالت می‌کنند، به نظر می‌رسد تعرفه‌ها کمکی به بهبود صنعت خودرو نمی‌کند و نتیجه درستی ندارد. باید در این رابطه فکر بیشتری شود و کارشناسی عمل کرد.

مصطفوی  ادامه داد: بحث واردات اکنون نیز با اظهار نظرها و سلایق مختلف جلو می‌رود. در نتیجه برای منافع عده‌ای، واردات خودرو قربانی می‌شود. در عمل نیز به نظر نمی‌رسد واردات خودرو به نتیجه مطلوبی برسد.

او گفت: اگر سیاستی به کار گرفته شود که باعث متضرر شدن برخی از ذی‌نفعان صنعت خودرو شود، با عملی شدن آن، گروه‌های مختلف با ابزارهایی که در اختیار دارند این سیاست‌گذاری را تغییر می‌دهند.

هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاحات تعرفه‌ای را برای ۴۴۰ قلم کالا در نظر گرفت. خودرو و قطعات نیز جزو آنها به شمار می‌رود. بر این اساس، سود بازرگانی به شرح زیر است:

-کاهش سود ۴۱درصدی برای واردات خودروهای ۱۰۰۰ تا دو‌هزار سی‌سی، به ۲۸‌درصد

-کاهش سود بازرگانی خودروهای زیر ‌هزار سی‌سی به یک ‌درصد

بنابراین با توجه به حقوق ورودی چهاردرصدی، خودروها با این تعرفه‌ها امکان ورود به کشور را خواهند داشت:

– خودروهای دارای حجم موتور ۱۰۰۰ تا دو ‌هزار سی‌سی، با تعرفه ۳۲درصدی (۲۸‌درصد سود بازرگانی به علاوه چهار‌درصد حقوق ورودی)

-خودروهای زیر ‌هزار سی‌سی با تعرفه پنج‌درصدی (یک‌درصد سود بازرگانی به علاوه چهار ‌درصد حقوق ورودی)

البته با توجه به تغییر قیمت ارز مرجع در گمرک از ۴۲۰۰ به ۲۳۰۰۰ تومان، تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ارز ۲۳‌هزارتومان محاسبه خواهد شد.