سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم دارای کارت سوخت خودرو هستند، گفت: بعد از اجرای طرح ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها و از ابتدای سال جاری، استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین آزاد بیش از ۴ برابر شده است.

 

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس,در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه جدید بنزین در کیش اجرایی شده است که سهمیه بندی بنزین جدیدی به همه افراد در کیش تعلق گرفته است.سهمیه‌بندی بنزین در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد.

 

رضا نواز با اشاره به آخرین وضعیت ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها، عنوان کرد: طبق قانون بودجه امسال، وزارت نفت موظف به ساماندهی کارت سوخت جایگاه‌ها و هدایت مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری بنزین ۳۰۰۰ تومانی است.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: این اقدام دولت بر اساس قانون مصوب مجلس است، زیرا سوخت‌گیری با کارت شخصی توسط شهروندان منجر به تجمیع آمار صحیح و بهبود مدیریت توزیع بنزین در کشور خواهد شد و البته محاسن بسیاری دارد.

وی افزود: بعد از اجرای این طرح از ابتدای سال جاری، مردم همکاری مناسبی با پرسنل جایگاه‌ها داشته‌اند و استفاده از کارت سوخت شخصی برای دریافت بنزین آزاد بیش از چهار برابر شده است و این روند در حال افزایش است و به خصوص در کلانشهرها استفاده مردم از کارت سوخت صعودی است.نواز تاکید کرد: بنابر اعلام مسئولان شرکت‌های تابعه وزارت نفت، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم دارای کارت سوخت هستند و در سال گذشته نیز بیش از ۳ میلیون کارت سوخت المثنی و خودروهای نوشماره صادر شد تا مردم مشکلی برای استفاده از کارت سوخت شخصی برای خرید بنزین آزاد نداشته باشند.

 

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت گفت: اما برای مصارف اضطراری همچنان حداقل یک کارت سوخت به ازای هر سکو وجود دارد و در استان‌های مرزی روندی الگوهای بومی اجرا شده است تا در موارد اضطراری مثل شرایطی که کارت سوخت المثنی به دست صاحبان خودرو نرسیده، از آن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: در صورتی که شهروندان همانند گذشته بخواهند از کارت سوخت جایگاه استفاده کنند ترافیک ایجاد می‌شود، صنف ما در این تصمیم‌سازی نقشی نداشته و صرفا مجری هستیم. البته این موضوع را نیز بگویم که استقبال مردم تا بدین جا بی‌نظیر بوده و قطعا با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، این طرح به خوبی به انجام می‌رسد.

وزیر نفت اعلام کرد: دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند.

جواد اوجی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولین طرح جمع‌آوری گازهای مشعل شرق کارون با بار مالی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: گاز سبک این مشعل‌ها به شبکه سراسری تزریق می‌شود. ترکیبات سنگین آن نیز خوراک پتروشیمی‌ها از جمله بندر امام می‌شود.

وزیر نفت همچنین گفت: افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست و مردم به شایعات توجه نکنند.

اوجی درباره کمبود کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها نیز گفت: کارت سوخت جایگاه‌ها کم شده است تا بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم. همه جایگاه‌ها کارت دارند و اگر بگویند نداریم، تخلف کرده‌اند.

 

 

حسین آقایان ، درباره افزایش مصرف بنزین و راهکار عبور از آن اظهار داشت: یکی از دلایل رشد مصرف این بوده که قیمت پایین است. وقتی به موقع قیمت بنزین را بالا نبردند، باید به تبعات آن می‌اندیشیدند. اکنون هم اگر اجرایی شود روی تورم اثر می‌گذارد و قیمت دیگر کالاها را بالا می‌برد، اگر هم کاری نکنیم مصرف به صورت لجام گسیخته افزایش می‌یابد.

وی پیشنهاد کرد: یکی از راهکارها اینکه باید از سهمیه کارت‌های سوخت شخصی کم، برداشت بنزین با نرخ آزاد را هم محدود کنند و قیمت را هم تاحدی بالا ببرند که مصرف قدری کنترل شود.

مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه ما اکنون تبدیل به واردکننده می‌شویم، افزود: تردد اتومبیل‌های فرسوده هم مزید بر علت شده و مصرف را به شکل سرسام‌آوری افزایش می‌دهد. همه اینها دست به دست هم داده که حل ماجرا را سخت کند.

وی گفت: اگر قیمت بنزین در حد ۵ هزار تومان باشد شاید در حد اینکه درآمدهای دولت را تاحدی بیشتر کند، تاثیرگذار است اما واقعیت اینکه قیمت بنزین با وضع تورمی که وجود دارد شاید با نرخ ۱۰ هزار تومان هم کم باشد.

آقایان بیان داشت: باید برای دارندگان خودروهای اوراقی مشوق‌ها و امتیازاتی در نظر بگیرند، مثلا وام کم‌بهره اختصاص دهند تا این خودروها از رده خارج شوند، البته دارندگان این خودروها با قیمت بسیار بالای کنونی خودرو انگیزه‌ای برای تعویض آن ندارند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌ها اینکه مثلا روزی ۱٫۵ لیتر به هر خودرو بنزین داده شود و سهمیه آزاد را هم حذف کنند، به این ترتیب مصرف به میزان قابل ملاحظه‌ای کم می‌شود، ولی اگر بخواهیم در کنار آن سهمیه آزاد را حتی با نرخ بالاتر همچنان توزیع کنیم راه به جایی نمی‌بریم، جز اینکه تورم را زیاد می‌کند.

به گفته مدیر اسبق تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های آن نفتی؛ به حدی موضوعات مربوط به بنزین در هم پیچیده شده و تبدیل به کلاف سردرگم شده که امروز شاهد مشکلاتی هستیم که یافتن راه حل را سخت کرده است.

وی درباره تغییر کیفیت بنزین با روند صعودی مصرف بنزین نیز گفت: وقتی کفگیر به ته دیگ می‌خورد تمام هم و غم این است که در جایگاه‌ها صف ایجاد نشود. اگر بخواهیم بنزین باکیفیت تولید کنیم، میزان آن کاهش می‌یابد، مسئله پیچیده شده و اگر درست تصمیم‌گیری نشود اوضاع وخیم خواهد شد یا باید بنزین آزاد را حذف و سهمیه‌ای را محدود کنند که البته این رویه هم تبعات خود را دارد یا شاهد افت کیفیت بنزین باشیم، در هر حال باید بین بد و بدتر انتخاب درست‌تری داشته باشیم.

به گزارش خبرآنلاین,آقایان بیان داشت: در گذشته ما بنزین سوپر را وارد می‌کردیم و با نفتای سبک مخلوط می‌کردیم و مشکلی هم نبود ولی اگر بخواهیم بنزین باکیفیت عرضه شود ناگزیر از واردات هستیم.