سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نشست امروز مطالب منتشر شده در زمینه افزایش قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاهداران را تکذیب کرد و گفت که دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد، با این وجود گزارشاتی شامل جمع شدن برخی جایگاه های سوخت جایگاهداران به دست رسیده است که گمانه هایی را مبنی بر تصمیمات دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین تقویت می کند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نشست امروز مطالب منتشر شده در زمینه افزایش قیمت بنزین و جمع‌آوری کارت‌های سوخت جایگاهداران را تکذیب کرد و گفت که دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد، با این وجود گزارشاتی شامل جمع شدن برخی جایگاه های سوخت جایگاهداران به دست رسیده است که گمانه هایی را مبنی بر تصمیمات دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین تقویت می کند.

مصطفی نخعی بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون، وزیر نفت حضور پیدا کرد و در مورد سفرهای اخیر وزیر نفت به کشورهای مختلف و دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم بحث و بررسی صورت گرفت. ما یکی از کشورهای مهم در حوزه تولید نفت و گازمحسوب می شویم، با این حال یکی از نکات مهمی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، موضوع دیپلماسی انرژی است.

جواد اوجی، وزیر نفت نیز اعلام کرد که افزایش قیمت بنزین نه تنها مطرح نیست، بلکه در دستور کار دولت هم قرار ندارد.

با وجود اینکه دولت در رابطه با پتانسیل بالای کشور در رابطه با تأمین انرژی و گسترش دیپلماسی در حوزه انرژی سخن می گوید، ابهامات و نگرانی هایی در رابطه با افزایش قیمت سوخت ایجاد شده که نیاز به شفاف سازی دارد. در یک هفته گذشته، مشاهدات مردمی حاکی از جمع شدن کارت سوخت در جایگاه های سوخت برخی جایگاه داران یا کاهش تعداد آن ها است. برخی جایگاه داران معتقدند که احمال دارد که این اقدام مقدمه ای هرچند کوچک در جهت گرانی بنزین باشد و همچنین می گویند که هنوز چیزی مشخص نشده است. از سوی دیگر، گزارش ها هم از کمبود گازوئیل دربرخی جایگاه ها حکایت دارد و دلیل خاصی برای آن اعلام نشده است.

دربرابر این خبرها، دولت و شرکت ملی پالایش وپخش مواد نفتی ایران این مشاهدات را به طور کلی تکذیب کرده و گفته اند کارت سوخت جایگاه داران همچنان به قوت خود باقی است؛ درعین حال هرگونه افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی را قویا تکذیب وتصریح کرده که قانون بودجه ۱۴۰۱ چنین اجازه ای به دولت نداده است.

از طرف دیگر این که دولت طرح های خاص برای تخصیص بنزین به اشخاص به جای خودروها با قابلیت فروش به نرخ آزاد به غیر را در کیش و قشم اجرا کرده و اکنون گمان می رود که شاید درصدد اجرای آن در کل کشور باشد. اگر احیانا دولت، فکری درباره افزایش قیمت سوخت دارد راه حل آن به طور قطع تکذیب نیست و باید شفاف سازی شود. چرا که این نوع عمل کردن، بحران بی اعتمادی ایجاد می کند.

راه عاقلانه و منطقی درباره اجرای احتمالی اصلاح قیمت سوخت، سنجش دقیق شرایط حساس کشور و زمان سنجی عاقلانه در این خصوص، مشورت با نخبگان بخصوص نخبگان منتقد، در میان گذاشتن واقعیت با مردم، تشریح دلایل تصمیم و قانع کردن افکار عمومی و درنهایت پیش بینی راهکارهای موثرجبرانی برای خنثی سازی اثرات تورمی آن است.

درعین حال ضروری است که دولت این واقعیت را همیشه مدنظر داشته باشد که راه حل جبران کسری بودجه، افزایش مداوم قیمت کالاهای ضروری و حساس نیست؛ لذا هرگونه تناقض گویی،خدای ناکرده انجام عمل غافلگیرانه درباره قیمت سوخت می تواند تبعات جبران ناپذیری برای کشور ومنافع ملی به دنبال داشته باشد.