الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه ها در کشور در جهت برطرف شدن صفوف طولانی خودروها پشت ایستگاه های عوارضی انجام شد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه ها در کشور در جهت برطرف شدن صفوف طولانی خودروها پشت ایستگاه های عوارضی انجام شد. این اقدام بسیار در خصوص روانسازی ترافیک موثر واقع شد ولی برخی از افراد و رانندگان دیگر تمایلی به پرداخت عوارض بین راهی ندارند و یا تصور می کنند که این عوارض حذف شده است و اقدامی در جهت پرداخت آن نمی کنند.

جریمه رانندگان بد حسابی که عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها را به موقع پرداخت نکنند، از سال آینده به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت چرا که یکبار مشمول جریمه ۲۰ درصدی شده و پس از آن به ازای هر ماه تاخیر نیز دو درصد به مجموع اصل عوارض و جریمه مذکور اضافه خواهد شد.

بر اساس آنچه در بند «ک» تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ آمده است، عوارض مصوب در شبکه آزادراهی پس از عدم پرداخت در زمان مقرر، مشمول جریمه غیر قابل بخشودگی معادل ۲۰ درصد عوارض مصوب در آزادراه مربوطه است و در صورت اخیر بیش از یک ماه در پرداخت علاوه بر اصل عوارض و جریمه مذکور، مشمول جریمه‌ای معادل ۲ درصد مجموع نرخ عوارض مصوب و جریمه ۲۰ درصدی به ازای هر ماه تاخیر خواهد بود. منابع حاصله از این محل صرف استهلاک اصل و سود سرمایه گذاری صورت گرفته در شبکه آزادراهی خواهد شد.

این بدان معنی است که اگر یک راننده بد حساب یک بار از آزادراه تهران-شمال عبور کند و عوارض خودش را پرداخت نکند. به ازای یکبار تردد از این محور (بر اساس آخرین نرخ نامه مصوب در سال ۱۳۹۹) باید مبلغی معادل ۵۰ هزار تومان (برای عبور از فاز یک و چهار) در روزهای تعطیل پرداخت کند اما پس از یکسال بدحسابی، اصل و جریمه‌ای که باید بپردازد به ۷۴ هزار و ۴۰۰ تومان  می‌رسد و هر قدر تعداد این ترددها بیشتر شود مسلما جریمه او نیز به صورت تصاعدی بالا رفته و بیشتر می‌شود.

یا به عنوان مثال اگر راننده‌ای از آزادراه قم-گرمسار عبور کند به ازای یکبار تردد باید ۱۸ هزار تومان پرداخت کند اما پس از یکسال بدحسابی این عدد به ۲۶ هزار و ۷۸۴ تومان خواهد رسید.

در جدول زیر نرخ عوارض و مبلغ جریمه پرداخت نکردن آن در طول یکسال آمده است.

1d8ghaadpneu6vt2v0k.png