به نظر می رسد که شرکت سایپا قیمت محصولات جدید خود را اعلام نخواهد کرد تا مشتریان در هنگام واجد شرایط شدن، با مشکلاتی مواجه شوند و چاره‌ای جز پرداخت قیمت تحمیلی را نداشته باشند.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : به نظر می رسد که شرکت سایپا قیمت محصولات جدید خود را اعلام نخواهد کرد تا مشتریان در هنگام واجد شرایط شدن، با مشکلاتی مواجه شوند و چاره‌ای جز پرداخت قیمت تحمیلی را نداشته باشند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که هدف اصلی سامه یکپارچه نوبت دهی خودرو، ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف است و نه فروش خودروها. سپس، فروش خودروها بر اساس فراخوانی های شرکت های خودروساز بر اساس این لیست انتظار محقق می شود.

دومین طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو برمبنای فرآیند نوبت‌دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از چهارشنبه ۳ خردادماه  آغاز شده است و متقاضیان تا پایان روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه فرصت دارند نسبت به انتخاب خودرو در سامانه یکپارچه اقدام کنند.

البته فقط متقاضیان واجد شرایط که اطلاعات آن‌ها از سوی بانک‌ها به سامانه ارسال شده است، می‌توانند در تاریخ مذکور ۵ اولویت خودرویی را به‌منظور تشکیل فهرست نوبت‌دهی در سامانه به‌نشانی esalecar.ir انتخاب کنند، زمان ثبت‌نام تأثیری در اولویت عرضه خودرو ندارد.

اما اجرای این طرح که از ۲۰ اردیبهشت ماه آغاز شده همچنان دچار ابهاماتی است که همین امر متقاضیان را دچار سردرگمی کرده است؛ نخست اینکه در لیست خودروهای عرضه‌شده در سامانه یکپارچه خودرو، نام چند خودرو شامل کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شده است که هنوز قیمت قطعی این خودروها توسط خودروساز اعلام نشده است و به‌نوعی مردم باید خودرویی را بخرند که هیچ اطلاعی از قیمت آن ندارند.

وزارت صنعت در همین ارتباط به تسنیم می‌گوید: “هدف سامانه یکپارچه نوبت دهی خودرو ایجاد یک لیست انتظار مرکزی شفاف و نه فروش است سپس  فروش براساس فراخوان خودروسازان بر مبنای این لیست انتظار محقق می شود. پس لازم است در هنگام فراخوان خودروساز قیمتها روشن اعلام شود. در این مرحله تنها نوبت دهی برای تخصیص معین می شود و فروش توسط خود خودروسازان در مرحله آتی انجام می شود. همه این موارد به روشنی در اطلاعیه سامانه یکپارچه نوبت دهی بیان شده است.

بر همین اساس این سامانه کارش فروش خودرو نیست صرفا ایجاد لیست انتظار است بگونه ای که شفاف باشد”.

از همین رو شرکت سایپا از این روش برای فروش محصولات جدیدش با قیمت نامشخص بهترین استفاده را میبرد.