ممنوعیت واردات، تراکتور را گران کرد. گویا با تداوم ممنوعیت‌ها این بار توزیع رانت بعد از خودروهای سبک به خودروهای سنگین رسیده است. خرید تراکتور هم نیاز به ثبت‌نام و قرعه‌کشی دارد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، قیمت تراکتور هم مانند خودرو دو نرخ دارد؛ یکی نرخ بازار آزاد و دیگری نرخ دولتی. اختلاف میان این بازار هم سبب شده که بسیاری در تلاش باشند با برنده شدن در قرعه‌کشی تراکتور، از سود چند میلیونی آن استفاده کنند.

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با افزایش ۳۵ درصدی قیمت تراکتور در هفته گذشته، قیمت یک تراکتور (دولتی) ۳۰۰ میلیون تومانی به ۴۲۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که تراکتور در بازار آزاد با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

علی توسطی ادامه داد: البته قیمت تراکتور به میزان آپشن‌های این خودرو مربوط می‌شود. مسلما هر چه آپشن‌های این خودرو بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. به عنوان مثال قیمت یک تراکتور معمولی (دولتی) با قیمت یک خودروی دناپلاس رقابت می‌کند.

توسطی با اشاره به وضعیت تولید بیان کرد: گویاشرکت تراکتورسازی تبریز نمی‌تواند تامین کننده کل نیاز داخل باشد. از این‌رو کشاورزان برای خرید تراکتور باید ثبت‌نام کنند و افراد در صورت برنده شدن در قرعه‌کشی می‌توانند صاحب یک تراکتور شوند.

تراکتوری که به گفته رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی اختلاف قیمت دولتی آن با بازار آزاد حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است. یعنی در خرید و فروش تراکتور هم رانت ۲۰۰ میلیون تومانی وجود دارد.

تخلف در قرعه‌کشی تراکتورهای دولتی

رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی می‌گوید: سیستم قرعه‌کشی یا سهمیه‌بندی خودروهای سنگین از جمله تراکتور در دو سال اخیر اجرا شده است. دلیل آن هم اعمال ممنوعیت واردات تراکتور در دو سال اخیر است.

اختلاف بین قیمت تراکتور دولتی و بازار آزاد حاشیه سودی را ایجاد کرده که سبب شده دلالان وارد این بازار شوند و تراکتورها اصولا به نام افرادی باشد که نیازی به آن ندارند.

در همین مورد رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی گفت: مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی افراد خاص را که بنا بر رابطه معرفی شدند به شرکت تراکتورسازی و از آنجا دوباره به بانک معرفی می‌‌کند.

علی توسطی به تجارت‌نیوز توضیح داد: هیچ‌گاه این روند قرعه‌کشی تراکتور شفاف نبوه است. گویا شرکت تراکتورسازی این سهمیه را به افراد خاص می‌فروشد. همین مساله باعث شده دلال بازی در صنعت خودروهای سنگین بیشتر شود.

توسطی بیان کرد: افراد با دریافت این خودروی سنگین شروع به دلال بازی می‌کنند و در بازار با قیمت‌های متفاوتی می‌فروشند.

بررسی‌ها هم نشان می‌دهد قرعه‌کشی در بانک‌های جهاد کشاورزی سیستماتیک نیست و بلکه قرعه‌کشی به شکل کاغذی برگزار می‌شود. همچنین نظارتی هم بر توزیع این شیوه سهمیه‌بندی وجود ندارد.