کیفیت پایین و قیمت بالا باز هم کار دست خودروسازان داده و مجلس تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را کلید زده است.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، کیفیت پایین و قیمت بالا باز هم کار دست خودروسازان داده است. کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، تا مرز سوال و تذکر جدی به وزیر صمت پیش رفته و حتی موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را نیز در دستور کار قرار داده است.

اما ماجرا چیست؟ سید جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: تحقیق و تفحص جدیدی در کار نیست. نمایندگان بررسی در این مورد را از پیش آغاز کرده‌اند و گزارش و نتیجه آن در صحن علنی مجلس اعلام می‌شود.

او افزود: این تحقیق و تفحص در مورد کیفیت و قیمت خودروهای داخلی است و به زودی نتیجه می‌دهد.

تحقیقات مجلس در خودروسازی نتیجه‌ای دارد؟

اما این نخستین بار نیست که پای تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به مجلس باز می‌شود.

۱- خرداد ۱۳۸۱

اولین طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی در ۲۴ بهمن سال ۱۳۸۰ تقدیم مجلس شد و در ۲۹ خرداد ۱۳۸۱ به تصویب مجلس رسید. تهیه این گزارش در ۴۰۰ صفحه و به مدت ۲ سال طول کشید. این گزارش در ۱۳۸۳ در مجلس قرائت شد. اولین دور از تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان درخصوص قیمت روز خودرو، وضعیت برنامه‌ریزی، سیاستگذاری، قرارداد‌ها و تحقیقاتی که برای توسعه و ارتقای کیفی خودرو بود انجام شد.

اما این تحقیق و تفحص نه تنها به نتیجه‌ای نرسید، بلکه به گفته تهیه‌کنندگان مورد استقبال منابع قدرت‌های سیاسی و اقتصادی واقع نشد.

۲- بهمن ۱۳۸۳

دومین طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی کشور بهمن‌ماه ۱۳۸۳ به تصویب مجلس رسید و پس ازانتخاب هیات تحقیق فعالیت خود را آغاز کرد. هیات تحقیق و تفحص، تحقیقات خود را در هفت محور «استراتژی صنعت خودرو‌سازی کشور، کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش، قرارداد‌های داخلی و خارجی، قیمت تمام شده، ساختار سازمانی، فعالیت‌های جنبی (بانک، بیمه و لیزینگ) و نظام پرداخت‌ها» انجام داد. این تحقیق و تفحص مجلس نیز نتیجه و تاثیری در صنعت خودروسازی کشور نداشت.

۳- اسفند ۱۳۹۱

سومین گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی ۶ اسفند سال ۱۳۹۱ با ۱۸۹ رأی موافق به تصویب رسید و در جلسه علنی ۲۹ تیر ۱۳۹۳ در مجلس قرائت شد.

این گزارش ۵۴۰ صفحه بود، اما تنها چند صفحه از خلاصه آن در اختیار رسانه‌ها و پژوهشگران و افکار عمومی قرار گرفت.

۴- شهریور ۱۳۹۷

چهارمین طرح تحقیق و تفحص، شهریور سال ۱۳۹۷ بنا به تقاضای برخی نمایندگان مجلس کلید خورد. اما این اقدام از همان ابتدا با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد.

آیا این بار اقدام مجلس به نتیجه می‌رسد و صنعت خودروسازی با تحول روبه‌رو می‌شود؟ تجربه نشان می‌دهد که نمی‌توان چندان به این موضوع امیدوار بود.