مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، اخیراً اعلام کرد: در اکثر کلان‌شهرها بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود. به نظر می‌رسد طرح مذکور از زمان دولت قبل در دستور کار بوده است. همچنین نکته‌ای که وجود دارد این است که عرضه بنزین یورو 4 با وجود خودروهایی که از استاندارهای لازم برای سوزاندن بنزین یورو 4 برخوردار نیستند چه فایده‌ای دارد؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، طی چند روز اخیر آلودگی هوای کلان‌شهرها به واسطه بارش‌ها تا حدودی کاهش پیدا کرده است. با این حال نمی‌توان به دوام هوای پاک دل بست؛ چراکه عوامل متعددی از جمله مازوت‌سوزی، سوختن بنزین بی‌کیفیت و … در بروز آلودگی هوا موثر واقع می‌شوند و مدیریت صحیحی تاکنون در زمنیه کنترل آلودگی این شاخص‌ها مشاهده نشده است.

به عنوان نمونه سوختن بنزین یورو ۴ در کاهش آلودگی هوا نقش دارد. در همین زمینه مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، گفت: در اکثر کلان‌شهرها بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که خودروسازان داخلی با توجه به استاندارد یورو ۴ خودرو تولید می‌کنند که در پس آن بتوان به کاهش آلودگی هوا دل خوش کرد؟

سنگ‌اندازی در مسیر ورود خودروهای باکیفیت

فریدون اسعدی، کارشناس انرژی، به تجارت‌نیوز گفت: طرح توسعه‌ای استفاده از بنزین یورو ۴ برای کلان‌شهرها از دولت قبل در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون نیز این طرح در کلان‌شهرهایی همچون شیراز، تهران و اصفهان و… در حال اجراست. پالایشگاه‌های تهران، شازند و اراک در تولید بنزین یورو ۴ نقش دارند.

او ادامه داد: تولید بنزین یورو ۴ در حالی می‌تواند مفید باشد که خودروهای تولیدی استانداردهای لازم را برای استفاده از آن داشته باشند. در حالی که خودروسازی‌‌های کشور از سطح کیفیتی لازم برای استفاده از بنزین یورو ۴ برخوردار نیستند.

اسعدی افزود: همچنین تعرفه‌های گمرکی که برای واردات خودرو وزن می‌شود عملا سنگ‌اندازی برای ورود خودرو باکیفیت به کشور محسوب می‌شود. ادامه این روند به تداوم تولید خودروهای بی‌کیفیت داخلی ختم می‌شود.

با وجود خودروها بی‌کیفیت عرضه بنزین یورو ۴ فایده‌ ندارد

این کارشناس انرژی گفت: معضل تولید خودروهای بی‌کیفیت باید به پایان برسد و نهادهای حاکمیتی باید نسبت به حفظ حقوق شهروندی افراد احساس مسئولیت کنند.

گفتنی است که بنزین یورو ۴ و تولید خودرو با کیفیت مکمل یکدیگر هستند. یعنی تا زمانی‌که خودرو با کیفیت تولید نشود استفاده از بنزین یورو ۴ برای کاهش آلودگی هوا یا مقاصد دیگر فایده ‌ای ندارد و صرفا هدررفت است.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر احتمال بازتوزیع یارانه بنزین وجود دارد را دنبال کنید.