مجلس در حال بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت رئیسی است، بررسی صلاحیت و برنامه‌ها از ابتدای هفته آغاز شده و به گفته نمایندگان احتمالا فردا رای گیری انجام می‌شود.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، چهارمین جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزاری پیشنهادی کابینه دولت رئیسی در حال برگزاری است.

در ابتدای جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس نظر خود را درباره صلاحیت فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت اینطور عنوان کرد:

«با توجه به برنامه های مکتوب‌ارائه شده، سوابق علمی و اجرایی و استماع توضیحات و پاسخ‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی، اعضای محترم کمیسیون اقتصادی در جلسه مورخ ۲۳/۵/۱۴۰۰ آقای سید رضا فاطمی امین را با اکثریت آرا به عنوان گزینه مقبول وزارت صنعت، معدن و تجارت ارزیابی نمودند.»

وزیر پیشنهادی نیز به کمیسیون قول داده که نظام قیمت گذاری اصلاح و قیمت گذاری را حذف می‌کند اما در طرف دیگر نیز وعده مدیریت جامع تنظیم بازار از طریق اجرای قوانین و مقررات موجود را داده است. او به دنیال مدیریت بازار ارز ناشی از صادرات غیرنفتی با اولویت واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای به منظور تولید و صادرات بیشتر است.

کمیسیون صنایع نیز اعلام کرد که صلاحیت ایشان با اکثریت مطلق آراء مورد تائید قرار گرفت.

مخالفان

برنامه های وزیر پیشنهادی امین انشایی است نه اجرایی.

ایجاد ۳۰ سامانه مدیریتی در برنامه های فاطمی امین مطرح شده که تنها ابزار بوده اما کمیت و کیفیت اجرای آن تبیین نشده است.

طرح ویژه تولید و عرضه خودرو و ایجاد کانال مالی و بانکی تنها یک ایده خام بوده و قابل اجرا نیست

موافقان

وزیر پیشنهادی صمت در برنامه های خود ایجاد توازن در منطقه براساس آمایش سرزمین را مورد هدف قرار داده است.

وزیر پیشنهادی صمت دارای روحیه جهادی و فسادستیز است و در مقابل کسانی که در شبکه فساد حضور پیدا کردند، می‌ایستد.

رفاع وزیر صمت از برنامه‌های خود

رضا فاطمی امین در تشریح برنامه‌های خود این وعده را داد که با راه اندازی سامانه قواعد و مجوزها امضاهای طلایی را از بین می بریم.

او درباره بازارها نیز گفته است: با تمرکز بر تولید و تکمیل سامانه جامع تجارت و تعادل بخشی به بازار ارز و کنترل بازار حتما قیمت سیمان به قبل از قطعی برق بازخواهد گشت البته در این راستا پشتیبانی مجلس را می خواهیم زیرا ساختن ایران کار مشترک همه ما است.

وی با اشاره به موضوع مهم صادرات مطرح کرد: صادرات همیشه مهم است، امروز مهمتر. به سه دلیل؛ اول بازار ارز حداقل باید ۳ تا ۴ میلیارد دلار بیشتر به آن تزریق شود تا متعادل شود. ما یک برنامه دقیق و حساب شده برنامه ریزی کردیم، با اتاق بازرگانی و برخی کارشناسان در مورد این برنامه مشورت، بررسی و همکاری شد و بدون فوت وقت اجرای خواهد شد. در موضوع صادرات ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل در ۶ ماه دوم هدفگذاری شده است، این کار علاوه بر اینکه تعادل بازار ارز را برقرار می کند و بر روی تورم نیز تاثیر می گذارد.

او درباره بازار خودرو نیز گفته است: در حوزه خودرو مشکل فنی نداریم مشکلات ما سه موضوع است. یک عدم رقابتی بودن این صنعت، دوم تولید پایین که حدود ۴۰ یا ۱۰۰ هزار تولید است و هیچ کس کار اقتصادی نمی کند و هزینه های آن تامین نمی شود. این موضوع تولید ۳ میلیون خودرو به هم پیوسته است، اگر بخواهیم کاهش قیمت بدهیم و افزایش کیفیت باید قیمت تمام شده تولید خودرو را پایین بیاوریم و هزینه ها را کاهش دهیم.

وزیر پیشنهادی علوم

ابراهیم رئسی، محمد علی زلفی گل را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده است.

مخالفان

مشاوره اختصاصی سرمایه گذاری در بزرگترین صندوق‌های سهامی ایران (رایگان)

نیمی از وزرای پیشنهادی برنامه تحول ندارند و برنامه های وزیر پیشنهادی علوم نیز صرفا سیاست های کلی است.

یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی علوم نیز گفت: وزیر پیشنهادی علوم باید موضع خود را با فتنه مشخص کند. وزارتخانه علوم بسیار کلیدی است و سرنوشت آینده کشور به آن مرتبط است.

تک بعدی بودن زلفی‌گل مانع از نگاه جامع به رشته‌های دانشگاهی، رشته‌های نوین و میان رشته‌ای است.

موافقان

وزیر پینشهادی علوم برنامه مشخصی برای اجرای روش های آموزشی جدید، به کارگیری اساتید انقلابی و تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد.

برنامه‌های زلفی‌گل جامع بوده و هدفمند کردن آموزش و پژوهش و عملیاتی کردن آن در سرلوحه برنامه‌های وی قرار دارد.

زلفی گل نخبه ای شناخته شده در جامعه علمی جهان است. برنامه واقع بینانه وزیر پیشنهادی برای تولید علم و فناوری است.

وزیر پیشنهادی ارشاد

رئیس دولت سیزدهم برای وزارت فرهنگ و ارشاد محمدمهدی اسماعیلی را به مجلس معرفی کرده است.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی در گزارش خود از بررسی صلاحیت، از موافقت کمیسیون  با برنامه های وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

مخالفان

وزیر پیشنهادی ارشاد دانش آموخته علوم سیاسی است و با بررسی سوابق ایشان درمی‌یابیم که سوابق ایشان متناسب با حیطه وظایف وزارت ارشاد نیست.

اسماعیلی در وزارت ارشاد هیچ سابقه ای ندارد و انضباط مالی در کارنامه مالی ایشان در استانداری اصفهان مشاهده نمی شود.

یکی از ایرادات وارد به وزیر پیشنهادی عدم تناسب بین رشته تحصیلی وی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

موافقان

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی توانایی تعامل با اصحاب رسانه و هنرمندان را برای افزایش مشارکت‌پذیری مردم دارد.

یشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد ریاست جمهوری برای فرماندهی قرارگاه دستگاه های فرهنگی کشور و ارتقاء جایگاه های عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم سازی و تصمیم گیری از برنامه های اسماعیلی است.

اسماعیلی وزیر پیشنهادی ارشاد مصمم به استفاده از صاحبنظران و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر در بدنه مدیریتی این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن سلایق و نگاه های سیاسی است.

وزیر پیشنهادی کشور

وحید احمدی، فردی است که ابراهیم رئیسی او را به عنوان وزیر پیشنهادی کشور به مجلس معرفی کرده است.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون در مورد برنامه های وزیر پیشنهادی کشور را قرائت کرد و گفت: کمیسیون ایشان را فرد شایسته برای تصدی وزارت کشور تشخیص داده است. کمیسیون عمران نیز انتخاب وحیدی را به عنوان وزیر کشور مناسب دانست.