در دورانی که ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع می باشد و خودروسازان داخلی سالها می باشد که به دنبال معرفی و عرضه محصول جدیدی در سبد خودروهای خود هستند قطعا حضور سایپا شاهین و تارا ایران خودرو در بازار می تواند کمی به انتخاب های متقاضیان خرید خودرو در بازه قیمتی حدود 320 تا 360 میلون تومان کمک کند.ابن دو خودرو از نظر قیمت در کارخانه یکسان میباشند ولی در بازار به دلیل عرضه کمتر تارا قیمت این خودرو کمی بیشتر میباشد ولی انتظار می رود با عرضه بیشتر این خودرو به بازار هم قیمت بازار تارا دنده ای به نزدیکی شاهین برسد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : در دورانی که ورود خودروهای خارجی به کشور ممنوع می باشد و خودروسازان داخلی سالها می باشد که به دنبال معرفی و عرضه محصول جدیدی در سبد خودروهای خود هستند قطعا حضور سایپا شاهین و تارا ایران خودرو در بازار می تواند کمی به انتخاب های متقاضیان خرید خودرو در بازه قیمتی حدود ۳۲۰ تا ۳۶۰ میلون تومان کمک کند.ابن دو خودرو از نظر قیمت در کارخانه یکسان میباشند ولی در بازار به دلیل عرضه کمتر تارا قیمت این خودرو کمی بیشتر میباشد ولی انتظار می رود با عرضه بیشتر این خودرو به بازار هم قیمت بازار تارا دنده ای به نزدیکی شاهین برسد.

در این مطلب سعی می کنیم که به بررسی و مقایسه مشخصات فنی و امکاناتی این دو خودرو داشته باشیم تا کمکی باشد برای خریدارانی که تمایل به انتخاب بین این دو خودروی جدید در بازار کشور را دارند. برای مقایسه مشخصات فنی بین تمام خودروهای موجود در بازار ایران به بخش مقایسه فنی سایت car.ir مراجعه نمایید.

معرفی شاهین

سایپا شاهین S (که در ابتدا رهام نام داشت) بر روی پلتفرم sp100 این شرکت سخته شده است، پلتفرمی که بنا بر ادعای سایپا، امکان توسعه برای تولید خودرو های سدان، هاچبک و مینی کراس اور را داراست. شاهین به عنوان اولین خودروی ساخته شده بر روی این پلت فرم با الهام از شاهین ایرانی ساخته شده است.

سایپا در ابتدا قصد استفاده از موتور ارتقای یافته ی ۱۶۵۰ سی سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با شروع تحریم ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه ی سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تاثیر قرار گرفت و در نهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا بر روی شاهین مورد استفاده قرار گیرد.

پیش فروش شاهین سایپا نخستین بار در خرداد ماه سال ۹۹ آغاز شد.

پس از آن بود که این شرکت اقدام به معرفی تیپ های مختلف این خودرو کرد؛ سایپا اعلام کرد شاهین در گام نخست در دو تیپ S و G وارد بازار خواهد شد، که مدل G نسخه فول و تیپ S نمونه کم آپشن شاهین خواهند بود، تفاوت های شاهین S و شاهین G  در مانیتور ۷ اینچی، دوربین دید عقب، ئکمه های سیستم صوتی روی فرمان و سقف سانروف می باشد.

معرفی تارا

در سال ۹۹ ایران خودرو از یک سدان سایز کوچک شهری تحت عنوان پروژه “k132” رونمایی و بعد نام تارا برا آن گزیده شد. تارا دنده ای  بر اساس پلت فرم پژو ۳۰۱ طراحی و توسعه یافته و در اولین پیش فروش آن در زمانی انجام شد که هنوز نامی برای این خودرو در نظر گرفته نشده بود. (تیر۹۹)

رونمایی از این خودرو با حواشی فراوان، هم در زمینه ی نحوه اجرای مراسم و هم کیفیت تصاویر اولیه منتشر شده از آن همراه بود. ایرانخودرو تارا را به عنوان ایمن ترین محصول این کمپانی معرفی می کند.

طبق گفته ایران خودرو کی ۱۳۲ در ۲ نسخه دنده ای و اتوماتیک عرضه می شود. پیشرانه ی این خودرو نمونه ی ارتقا یافته موتور TU5 که با نام TU5P شناخته می شود.

نسخه اتوماتیک تارا از جعبه دنده ۶ سرعته بهره میبرد که بر پایه کاهش مصرف سوخت و استهلاک موتور طراحی شده و توسعه یافته است. امکانات رفاهی نسخه اتوماتیک نیز در سطح بالاتری نسبت به تیپ دنده ای قرار دارد.

درادامه جداول مقایسه ای این دوخودروی جدید ملی در ایران را مشاهده می کنیم:

خودرو

دنده ای

Iran Khodro Tara Manual1399-1400

S

Saipa Shahin S1397-1400

قیمت بازار ( تومان ) ۳۷۷,۰۰۰,۰۰۰ ۳۲۲,۰۰۰,۰۰۰
قیمت نمایندگی( تومان ) ۲۹۰,۴۷۲,۰۰۰ ۲۹۱,۸۷۱,۰۰۰
کشور تولید کننده ایران ایران
شرکت گارانتی/خدمات دهنده ایساکو سایپا یدک
وزن ۱۱۵۰ کیلوگرم ۱۲۶۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان ۵ ۵
ابعاد و نوع لاستیک چرخ ها ۱۸۵/۶۵R15 ۱۸۵/۶۵R15
حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی ۱۵۰۳ سی سی
نوع موتور بنزین سوز بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها ۴ ۴
تعداد سوپاپ ها ۱۶ ۸
سیستم سوخت رسانی انژکتوری با پاشش چند نقطه ای سوخت انژکتوری پاشش چند نقطه ای
ظرفیت باک بنزین ۵۰ لیتر بنزین ۴۷ لیتر بنزین
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقيقه ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) ۱۴۴نيوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقيقه ۱۷۸ نیوتون متر
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) ۶۸٫۷۵ اسب بخار بر لیتر ۷۲ اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک ۵۰ لیتر بنزین ۴۷ لیتر بنزین
نوع جعبه دنده دنده دستی دنده دستی
تعداد دنده (جلو) ۵ ۵
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو موتور جلو دیفرانسیل جلو

 

خودرو

Iran Khodro Tara Manual1399-1400

Saipa Shahin S1397-1400

نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS، EBA، HSA، ESC دارای سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی دیسکی
نوع سیستم فرمان دارای قدرت کمکی برقی دارای قدرت کمکی هیدرولیکی
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰ الی ۱۰۰ (برحسب ثانیه) ۱۲٫۵ ثانیه ۱۳ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۰۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵
کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین دو عدد، کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه با تنظیمات الکتریکی اتوماتیک سیستم تهویه مطبوع دستی
سیستمهای مولتی مدیا دارای نمایشگر ۷ اینچی، پورت USB، بلوتوث، قابلیت میرورلینگ رادیو پخش دارای usb و aux
سیستم صندلیهای جلو دارای روکش پارچه ای، تنظیمات دستی ۶ جهته برای راننده و ۴ جهته برای سرنشین صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
سیستم روشنایی جلو چراغهاي نئون جلو، چراغ روز ، مه شكن، تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو چراغ های جلو هالوژن دارای چراغ روشنایی روز Day Light / دارای مه شکن جلو / دارای سنسور نور Auto Light/ دارای سیستم مشایعت تا منزل

نتیجه گیری:

 

انتخاب بین این دو خودرو کاملا به سلیقه شخصی هر فرد بستگی دارد و قطعی در مورد برتری یکی از این دو خودرو نسبت به آن یکی نمی توان اظهار نظر کرد. البته نمی توان از بهتر و بیشتر بودن برخی از امکانات و آپشن های تارا نسبت به شاهین گذر کرد ولی وقتی عمیق تر به طراحی بیرونی تارا نگاه کنیم می توانیم کاملا حس خودروهای سمند و دنا را در آن مشاهده کنیم.