ارزش معاملات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان، جریان نقدینگی در بازار، امید تازه سرمایه‌گذاران به روند صعودی و برنامه‌های پیشنهادی دولت برای بازار سرمایه و افزایش نرخ ارز از نکات مهم هفته بازار بود.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا :بازار هفته گذشته با سبزپوشی و تقاضای زیاد همراه بود. ارزش معاملات بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان، جریان نقدینگی در بازار، امید تازه سرمایه‌گذاران به روند صعودی و برنامه‌های پیشنهادی دولت برای بازار سرمایه و افزایش نرخ ارز از نکات مهم هفته بازار بود. بازار با عبور از مقاومت یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحدی و همینطور رشد سهم‌های جامانده بازار، پرتقاضا به کار خود پایان داد. صندوق‌های دارایکم و پالایش پس از ماه‌ها درجا زدن توانستند روند نزولی خود را بشکنند و رشد قابل توجهی داشته باشند.

آغاز سبز

در آخرین روز مرداد ماه شاخص کل با رشد ۱۵ هزار واحدی و گذشتن از کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی به کار خود پایان داد. یکی از علت‌های اصلی این روند، رشد قیمت ارز و سیگنال‌های مثبت از سوی دولت در خصوص برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت در مورد بازار سرمایه است. خبر پرحاشیه برکناری مدیرعامل سابق شستا باعث شد که نماد شستا در ابتدا پرعرضه معامله شود. به نظر مقاومت رضوانی‌فر در پرداخت نقدینگی شستا به سهامدار عمده دلیل این برکناری بود.
چند روز پس از برکناری، سهام تپکو خارج از بورس از سوی سازمان تامین اجتماعی به شستا فروخته شد و پول آن قبل از انتقال و خارج از مکانیسم بورس دریافت شد. هر چند سازمان بورس نامه‌ای در این خصوص ارسال کرد، اما چالش همچنان پابرجاست و حقوق سهامداران حقیقی و حق‌الناس تضییع شده است.
بازارهای جهانی در اواخر هفته گذشته با ریزش همراه بودند، هر چند بخش عمده‌ای را در طول هفته جبران کردند. البته این موضوع بر صنایع کامودیتی محور و معاملاتشان تاثیر گذاشت و اکثر فولادی‌ها پرعرضه معامله شدند. قیمت سنگ آهن و فولاد در چین ریزشی است و به نظر این موضوع می‌تواند به سایر مناطق نیز کشیده شود. صنایع بانکی و خودرویی که در رشد بازار جا مانده بودند، بیشتر مورد توجه بازار قرار گرفتند. نمادهای «نوری»، «شتران» و «شپدیس» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص داشتند. شاخص هم‌وزن رشد چشمگیر ۷۷۰۷ واحدی را ثبت کرد و سهام‌های کوچک بازار مورد توجه قرار گرفتند و با تقاضا همراه شدند. ۵۲ درصد از کل معاملات را معاملات خرد به خود اختصاص دادند که ارزش آن ۱۱۰۵۴ میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات را نمادهای «پالایش»، «سپید» و «دارایکم» داشتند.

توجه به سهم‌های کوچک

وضعیت بازار اول شهریور ماه، پرعرضه بود و شاخص کل با رشد اندک ۳۳۷ واحدی همراه شد ولی شاخص هم‌وزن رشد ۴۱۰۰ واحدی را ثبت کرد. با توجه به رشد قیمت دلار و افزایش انتظارات تورمی، رشد و ورود جریان نقدینگی به بازار را شاهد هستیم. بازار به سمت سهام کوچک با
P/E های پایین رفته و برخی نمادها در مقابل رشد شاخص رشدی نکرده‌اند. نمادهای «خبهمن»، «خساپا» و «دی» بیشترین حجم معاملات را داشتند. نمادهای «فارس» و «میدکو» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل گذاشتند. گروه شیمیایی با حدود ۱۵ درصد ارزش کل معاملات در صدر گروه‌ها قرار گرفت و پس از آن گروه خودرو و فلزات قرار گرفتند. ارزش معاملات خرد ۱۰۶۷۳ میلیارد تومان بوده است و شاهد ورود ۵۶ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان و خروج ۱۶۶ میلیارد تومان از نمادهای با ارزش بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بودیم.

محرک‌های رشد شاخص

بازار روز سه‌شنبه با تقاضای پرقدرت خریداران همراه شد که توانست مقاومت یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد را بشکند و رشد بیش از ۲۷ هزار واحدی را ثبت کند. شاخص هم‌وزن نیز رشد ۲.۵۲ درصدی داشت و به سطح ۴۵۰ هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد ۹۵۹۶ میلیارد تومان و ورود نقدینگی حقیقی ۲۷۴ میلیارد تومان بود. بازار روز سه‌شنبه با افت و خیز همراه بود. در میانه بازار پرعرضه شد ولی سپس با رشد نرخ دلار و انتظارات تورمی سرمایه‌گذاران دوباره مورد تقاضا قرار گرفت. جریان پول در بازار و نرخ صعودی ارز به عنوان محرک‌های رشد شاخص هستند. نمادهای گروه بانکی و خودرویی باز هم مورد توجه سرمایه‌گذاران بودند. بیشترین ارزش معاملات در نمادهای «پالایش»، «دارایکم» و «وبملت» بود. قیمت نفت دوباره به ۷۰ دلار بازگشت و بازار کامودیتی‌ها پس از چند روز افت با افزایش همراه شدند. در آخرین روز هفته بازار متعادل کار خود را آغاز کرد. شاخص کل و سهام شاخص ساز با گذشتن از مقاومت‌ها متعادل بودند.
شاخص کل با رشد ۶۶۰۰ واحدی و شاخص هم‌وزن با رشد چشمگیر ۵۰۷۹ واحدی نشان از ادامه‌دار بودن توجه سرمایه‌گذاران به نمادهای جامانده و کوچک بازار می‌دهد. خبر ثبت افزایش سرمایه «شبندر» باعث شد که سهام پالایشی که منفی معامله می‌شدند با تقاضا همراه و متعادل و رو به بالا معامله شوند. بانک ملت به عنوان لیدر گروه بانکی با تقاضا همراه شد و نزدیک مثبت کامل پیش رفت. در کل بازار پرتقاضا و سبز به کار خود پایان داد. مبلغ ۸۳ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار شد. ارزش معاملات خرد ۱۱۹۳۴ میلیارد تومان بود. بیشترین حجم معاملات را نمادهای «خساپا»، «خودرو» و «وبملت» داشتند.

پایان خوش

بازگشایی «تاپیکو» پس از مجمع و لغو محدودیت‌های صادراتی فولادی‌ها از اخبار مهم بازار چهارشنبه بود. از اتفاقات مهم هفته اعلام فرصت لغو سفارش سهام عدالت و رسیدن نرخ تورم سالانه مردادماه به ۴۵.۲ درصد و معامله «شجم» در بازار دوم فرابورس بود.
با وجود رونق، بازار بدون عرضه اولیه بود و براساس شنیده‌ها «سابیک» و «شکام» گزینه‌های نزدیک به عرضه اولیه هستند. در سوی دیگر، گزارش ماهانه پتروشیمی جم به لحاظ مقداری و ریالی ضعیف بود، اما خراسان توانست اوره ۳۳۰ دلاری بفروشد. بازار هفته جاری چشم به راه گزارش‌های ماهانه است و قطعی برق می‌تواند تاثیر شگرف و غیرمنتظره‌ای بر تولیدات شرکت‌ها داشته باشد.