دو شخصیت سیاسی، شب گذشته در مورد صنعت خودرو مناظره کردند. سید مصطفی میرسلیم گفت: مردم باید از ظرفیت‌های کشور خودشان دفاع کنند تا بتوانیم تولیدات خوب را برای مردم خودمان عرضه کنیم. اما جلال رشیدی کوچی تاکید کرد: چیزی تولید کردید که وقتی تصادف می‌کند به اجزای تشکیل دهنده‌اش تقسیم می‌شود.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی و مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با حضور در مناظره تلویزیونی با موضوع «اما و اگرهای واردات خودروهای کارکرده برای مدیریت بازار خودرو» به بیان نکاتی مختلفی در مورد بازار خودرو پرداختند.

رشیدی کوچی در ابتدای این مناظره در خصوص دلایل موافقت خود با واردات خودروهای کارکرده، گفت: در ابتدا، آقای میرسلیم اعلام کردند که مخالف واردات خودرو های کارکرده نیستند و احتمالا نگاهشان عوض شده و ما این را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این هفته که بحث واردات خودروهای کارکرده در دستور کار صحن مجلس است آقای میرسلیم  به عنوان موافق حتما موضع گیری کنند تا شائبه مخالفت وی برطرف شود.

وی افزود: اما برای پاسخ به این پرسش که چرا موافق واردات خودروهای کارکرده هستیم باید بگویم دلیلش خیلی ساده هست. باید انحصار خودروسازان که به دلیل تصمیمات غلط گذشتگان در ۴۰ و ۵۰ سال گذشته ایجاد شده شکسته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انحصار در صنعت خودرو شکسته نمی شود مگر با واردات خودروهای نو و کارکرده و ایجاد رقابت در بازار، تصریح کرد: متأسفانه امروز خودروهایی که در کشور ما چه  مونتاژ و چه تولید می‌شوند به دلیل انحصار بازار از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند وحتی به راحتی در دسترس مردم قرار نمی‌گیرند . جالب اینجاست قیمت های آنها هم  نسبت به بازار جهانی بسیار بالا است.

 میرسلیم: ‎افتخاری برای هر ملت است که دسترنج هنر و دانش و تلاش و ‎خلاقیت خود را مصرف کند

میرسلیم در خصوص صحبت های خود در مخالفت با واردات کالاهای مستعمل و توییتر اخیر خود مبنی بر اینکه “این ‎افتخار برای هر ملتی بس که دسترنج هنر و دانش و تلاش و ‎خلاقیت خود را مصرف کند، نه آن که با دریوزگی تفاله دیگران بر خود ببالد” ، گفت: صحبت من درباره تصمیماتی که در نظام ما اتخاذ می شود و این تصمیمات هم برای اعتلا و پیشرفت کشور است. از جمله مهمترین مسائلی که با آن مواجه هستیم و من به آن اشاره و حتی دفاع کردم این است که ما در کشور با یک مشکلاتی از جمله گرانی، تورم، اشتغال روبه رو هستیم که باید بررسی شود واردات کلاً برای کشور چه کار خواهد کرد.

رشیدی کوچی:حق مردم را قربانی خودروسازان کرده ایم

رشیدی کوچی در ادامه این مناظره با بیان اینکه شنیدن برخی از مباحث برای مردم دردناک و  عذاب آور است، گفت: ۴۰ سال است ما با همین ادبیات حق مردم را قربانی خودروسازان کرده ایم.  من هم قطعاً خودم را مدافع کشور نظام و مردم می دانم و اعتقادم بر این است که این سیاست گذاری هایی که آقای میرسلیم اشاره کردند در حمایت از صنعت خودرویی که امروز داریم دسترنج و خروجی آن را می بینیم جز ایجاد نارضایتی شدید برای مردم نسبت به نظام هیچ دستاورد دیگری نداشته است. اگر مدافع نظام هستیم ودر قالب مدافع نظام صحبت می‌کنیم این را باید بدانیم که الان اگر که از صنعت خودرو دفاع کنیم عملاً مردم را علیه نظام هدایت می‌کنیم و این خیلی چیز عجیبی هست که اقای میرسلیم اینطوری صحبت می کنند.

رشیدی کوچی:خودروسازان در محصولاتشان دزدی و کم فروشی می کنند

به گفته وی ، امروز بروید خودروی پژو پارس مدل ۸۹ و مدل ۸۸ و مدل ۸۵ را بگذارید کنار پژو پارس ۱۴۰۲. می ببینید کیفیتش چقدر فرق کرده است اینها در محصولاتشان دزدی می‌کنند. کم فروشی می کنند و کم می گذارند و ما از اینها ۵ سال دیگر هم حمایت کنیم.

میرسلیم: شما نمی توانید به وسیله خودروساز مسائل کلان اقتصاد کشور را حل کنید

وی افزود: شما نمی توانید به وسیله خودروساز مسائل کلان اقتصاد کشور را حل کنید. این توقع بسیار زائدی است اما اینکه ایشان فرمودند بله حمایت کردیم کدام حمایت؟ خواهش می کنم مزاحمت درست نکنید برای صنعت خودرو، دولت چکار می کند؟ اصلاً به چه حقی دولت مدیریت برای صنعت خودروسازی درست می کند بیاید جواب بدهد.

رشیدی کوچی : تا کی قرار است مردم ما پول بنز بدهند سوار پراید شوند

وی با طرح این پرسش که چه کسی گفته خودرو کالای سرمایه ای شود چه کسی باعث شده؟ حمایت امثال آقای میرسلیم از این صنعت باعث شده است وضعیت به این شکل باشد، گفت: من سال ۸۴ یک ۲۰۶ خریدم ۱۲ میلیون تومان الان همان ۲۰۶ بخواهم بفروشم الان چند صد میلیون پولش هست درصورتی که همین ۲۰۶ در کشورهای دیگر اصلاً وجود خارجی ندارند ما یک صحبت هایی می‌کنیم من واقعا نگران هستم فردا اتفاقاتی می افتد مردم را ناراضی تر از این نکنیم. ما می‌گوییم چرا واردات انجام نمی شود برای حمایت از صنعت داخل. تا چه زمانی می خواهید حمایت کنید؟ تا کی قرار است مردم ما پول بنز بدهند سوار پراید شوند؟

وی افزود: طبق گزارش وزارت صمت و صحبتهای وزیر صمت نیاز کشور ۱.۵ میلیون خودرو است. سقف تولید ما الان در خوشبینانه ترین حالت یک میلیون دستگاه است آن زمانی که تحریم نبود تحریم هم بهانه است من این را به وقتش می گویم که تحریم بهانه است ارز از کشور خارج می شود بهانه است. دلار گران می شود همه اش بهانه است . اما امروز یک و نیم میلیون نیاز داریم تا قبل از ۲۰۱۸، ما کمبود تولیدمان را با واردات جبران می کردیم. اما از ۲۰۱۸ به این طرف چرا اینطور شده است چون نمی توانیم تولید کنیم یک نیاز انباشته ایجاد شده درکنارش چون نیاز انباشته به قیمت بالا رفته با سیاست گذاری های غلط و حمایت های بی جا و بی حد و حصری که اتفاق افتاده و هنوز هم استمرار دارد باعث شده خودرو کالای سرمایه ای شود الان ما کمبود تولید داریم. نمی توانیم نیازمان را برآورده کنیم. باید برویم واردات انجام بدهیم.

میرسلیم: در دنیا برای ۵ سال خودرو تولید می‌کنند

میرسلیم: اصلاً خودروساز در دنیا و در ایران، خودرو را می سازد برای ۱۰۰ هزارکیلومتر یا ۵ سال. بعد از‌ آن اگر خودرو بخواهد استفاده شود باید با معاینه فنی دقیق از آن استفاده شود. آقایون تصمیم گیری کردند خودروهایی که ۵ سال از عمر آنها در اروپا وجاهای دیگر گذرانده بیایند در کشور ما .

بحث من این که خودرو برای ۵ سال تولید می کنند بعد از ۵ سال باید اسقاط شود آنقدر در خارج به آن عوارض می بندند که برای دارنده خودرو نگهداری آن صرف نمی‌کند بهترین راه این است که یک عده افراد بنجلی در دنیا پیدا کنند این خودروها را زودتر آب کنند. حالا ما رفتیم هنر ما این است که پول خودمان سرمایه مان را در اختیار این قرار می دهیم اینها را وارد کشور کنیم. ما متاسفانه به جای اینکه معاینه فنی دقیق انجام بدهیم با زد و بند این را معاینه فنی می گیریم اینجا اشکال است.

رشیدی کوچی: اینکه در واردات خودروهای کارکرده تنها محدودیتی که مجلس قائل هست سقف ۵ ساله است به نحوی که اگر ۵ سال به بالا باشد اجازه واردات ندارند.  نکته دوم به نظر می آید اقای میرسلیم در جامعه زندگی نمی‌کنند این خیلی مهم است حرف آقای دکتر خیلی دقیق است خودرویی که در داخل تولید می کنیم باید عمرش ۵ سال باشد! پس مردم معذرت می خواهم این ادبیات را به کار می برم ناراحت هستم ببخشید پس مردم دلشان درد می کند خودروی ۲۰ ساله سوار می شوند برای اینکه ما یک شرایطی درست کردیم ما تصمیم گیرهایی کردیم که مصرف کننده نمی تواند بعد از ۵ سال برود خودرواش را عوض کند وگرنه چه کسی است که از خدایش نباشد بعد از ۵ سال ماشین دیگری سوار شود ما تازه بعد از ۵ سال باید برویم معادل دو برابر پول بگذاریم تا مدل نو همان خودروی قدیمی را بخریم

میرسلیم: آن بحث اقتصادی قضیه است.

رشیدی کوچی:  ماشینی که ۲۰ سال کار کرد اگر تصادف کرد داشبورد جلو با صندوق عقب یکی می شود. البته ما تولیدات داخل مدل ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ و زیر دو سال و یک سال که وقتس تصادف می کند چرخ جلو و عقبش یکی می شود. من یک ماشین پژوپارس دیدم رفته بودند رویش باند بسته بودند تولید ۱۴۰۲ بود. صدای باند زیاد کرده بود گلگیر ماشین پاره شده بود. پس ببینید اول این که من از واردکننده حمایت نکردم از واردات حمایت می کنم به نفع مردم ولی آقای میرسلیم از خودروساز حمایت می‌کند نه از صنعت تولید داخل.

میرسلیم: من دفاعم از تولید داخلی است

رشیدی کوچی : من یک سوال از شما می پرسم اگر که شما قادر باشید یک مدل تویوتا لندکروز مدل سه سال کار کرد را با قیمت یک میلیارد تومان خریداری کنید حاضرید یک ۲۰۶ یا ۲۰۷ یک میلیارد تومانی بخرید. در آن سالم تری آلودگی یا این؟

میرسلیم: فرقی نمی کند.

رشیدی کوچی: فرقی نمی کند! لندکروز با ۲۰۶ یکی است اگر با هر دو تصادف کردید هیچ مشکلی پیش نمی آید؟

رشیدی کوچی: با ۷ میلیارد تومان صندوق عقب ۲۰۶ طراحی کرده اند!

میرسلیم: شما می‌گویید کشور با مشکل روبرو شدیم و این مشکل این است که مردم برای اینکه پولشان آب نشود سرمایه گذاری در خودرو می‌کنند. اما آقای رشیدی می‌فرمایند که خودرو وارداتی جذابیت بیشتری دارد ولو دسته دوم! بسیار خوب اگر اینطور هست پس مردم سرمایه شان را در آن ببرند که بیشتر موجب افزایش قیمت داخلی ها خواهد شد و این راه حل نیست این عرضه اقتصادی نیست عرضه یعنی چند؟ یعنی یک میلیون خودرو وارد کنید؟ میگوید الان که یک میلیون خودرو به کشور بریزیم مسئله مان حل می شود اشکال ندارد باید ۷ میلیارد یورو بگذارید و این ۷ میلیارد سه تا کارخانه می شود درست کرد.

رشیدی کوچی: با ۷ میلیارد می شود صندوق عقب ۲۰۶ طراحی کرد! این پولها را قبلا گرفته اند مستنداتش هم موجود است با ۷ میلیارد می شود صندوق عقب ۲۰۶ طراحی کرد. اینها مستند است خداروشکر الحمدالله در زمانی هستیم اینترنت هست مردم سرچ کنند ببینند هزینه طراحی صندوق عقب ۲۰۶ چقدر است.

میرسلیم: یک اشتباه را نباید به صنعت تعمیم داد.

رشیدی کوچی: الان خودروهای خارجی در ایران ده برابر خودروی جهانی است اگر واردات انجام شود ما دو تا عرضه داریم یکی واردات و دوم خودروهایی که امروز میلیاردی قیمت دارند ارزان می شوند .یک لندکروز در کشور ما ۴۰ میلیارد تومان شده است اگر واردات انجام شود همان خودرو ۸۰۰ میلیون قیمت می شود.

میرسلیم: ما نمی توانیم این کار بکنیم به دلیل اینکه ما ارزلازم برای این کار را نداریم.

رشیدی کوچی : اصلا بحث ارز نیست شما فرافکنی می کنید بحث ارز نیست همان سرمایه خارجه از کشور به ایران می آید.

میرسلیم: ما ارز لازم نداریم ایشان می فرمایند از خارج وارد کنیم ارز را باید بیاوریم از کف خیابان بیاوریم؟

رشیدکوچی : هرکسی یک سنت ارز برای واردات خودرو تخصیص دهد شریک فساد است. از طریق ارزهایی که در  خارج  از کشوراست به راحتی می توان واردات را انجام داد.