تولید محصولات دوگانه‌سوز خودروسازان، بر اساس آخرین آمار وزارت صمت ۵۰ درصد افت کرده. آیا در این شرایط، قمیت خودروهای دوگانه ‌سوز پرطرفدار در بازار افزایشی بوده است؟

به گزارش  سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، کاهش عرضه، قمیت خودروهای دوگانه‌ سوز را با نوساناتی مواجه کرده است. آمار جدید وزارت صمت نشان می‌دهد خودروسازان تولید محصولات دوگانه‌سوز خود را پایان دی ۱۴۰۰ نسبت به بازه زمانی سال گذشته، حدود ۵۰‌درصد کاهش داده‌اند.

حمیدرضا حیدری، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو مشهد به تجارت‌نیوز می‌گوید: با کاهش عرضه، قیمت‌ها در بازار به صورت محسوسی افزایش یافته است.

او درباره قمیت خودروهای دوگانه ‌سوز می‌افزاید: پراید، پژو ۴۰۵ و سمند از جمله خودروهای دو گانه‌سوز پرطرفدار هستند. سایپا اولی را دیگر تولید نمی‌کند و ایران خودرو نیز عرضه بقیه را کاهش داده‌. این موضوع، نوساناتی را در بازار ایجاد کرده است.

حیدری توضیح می‌دهد: اگر اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار این نوع خودروها تا پیش از کاهش شدید عرضه، حدود ۱۰ میلیون تومان بود، این اختلاف اکنون به حدود دو برابر هم رسیده است.

این فعال صنفی، می‌گوید: تا زمانی که خودروسازان به موقع به تعهدات خود عمل نکنند و تولیدات را به صورت قطره‌چکانی به خریداران تحویل دهند، قیمت‌ها با نوسان مواجه می‌شوند.

سایپات تولید محصولات دوگانه‌سوز را متوقف کرد

خودروسازان تا پایان دی در مجموع ۱۰‌هزار و ۱۴۹ دستگاه انواع محصول دوگانه‌سوز تولید کرده‌اند که در قیاس با تولید سال گذشته در همین بازه زمانی افت حدود ۵۰‌درصدی را نشان می‌دهد.

آنها تا پایان دی ۹۹ توانسته‌اند ۱۹‌هزار و ۹۱۹ دستگاه انواع خودروی سواری دوگانه‌سوز را تولید کنند.

سایپا تولید محصولات دوگانه‌سوز را در خطوط تولید خود متوقف کرده است. در نتیجه ایران‌خودرو به تنهایی بار تولید محصولات دوگانه‌سوز را به دوش می‌کشد.

از مجموع هفت خط تولید ایران‌خودرو، این شرکت خودروساز در شش سایت امکان تولید محصولات دوگانه‌سوز را دارد.

در همین حال قمیت خودروهای دوگانه‌ سوز افزایش یافته است.