عرضه‌های بورس کالا دوباره رونق بیشتری به خود گرفته و دیروز شاهد عرضه 207 بودیم که حداقل تفاوت قیمتی 30 تا 115 میلیونی با بازار داشت.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، عرضه‌های بورس کالا دوباره رونق بیشتری به خود گرفته و دیروز شاهد عرضه ۲۰۷ بودیم که تفاوت قیمتی حداقل ۳۰ تا ۱۱۵ میلیونی با بازار داشت.

در ساعات ابتدایی روز ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک مشکی آبنوس با قیمت پایانی ۵۵۲ میلیون تومان معامله شد. این در حالی است که خرید همین خودرو از بازار آزاد بین ۵۸۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است. یعنی خریدار خودرو از بورس کالا سود بیش از ۳۰ میلیونی کسب کرده است.

پس از آن ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سفید با قیمت ۵۴۲ میلیون تومان فروخته شد که قیمت بازار این محصول نیز ۵۸۵ میلیون تومان است. یعنی خریداران این پژو بیش از ۴۳ میلیون تومان نسبت به بازار آزاد سود کردند.

در نهایت پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای مشکی آبنوس با قیمت پایانی ۵۷۶ میلیون تومان فروخته شد. این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار آزاد ۶۹۶ میلیون تومان است؛ در نتیجه سهامداران با خرید این محصول ۱۲۰ میلیون تومان سود کردند.

 خرید ارزان‌تر از بورس کالا

حسن رضایی‌پور، کارشناس بازار سرمایه گفت: متاسفانه خودرو در کشور به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است و زمانی که ماهیت کالایی سرمایه‌ای می‌شود، قیمت آن طبق شرایط روز اقتصادی تغییر می‌کند؛ طبیعتا شرایط بازار ارز اثر مستقیمی در بازار خودرو می‌گذارد.

رضایی‌پور اظهار کرد: بررسی عرضه‌های خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که خریداران خودروهای پرتیراژ مثل پژو ۲۰۷ و تارا، خودرو را پایین‌تر از قیمت بازار دریافت می‌کنند و علت افزایش قیمت خودرو شرایط ارزی کشور و ماهیت سرمایه‌ای شدن خودرو است.

وی افزود: راه حل این است که خودروساز تمامی تولید خود را وارد بورس کند، در این شرایط همزمان با رشد عرضه‌ها، به دلیل رقابتی بودن معاملات و نبود رانت در قیمت‌ها، بازار به تعادل می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: آثار این اتفاق در بلند مدت به بهتر شدن کیفیت و رشد صنعت خودروسازی منجر می‌شود؛ زیرا هرچقدر صنایع خودروسازی را ضعیف نگه داریم شرایط نامساعد گذشته ادامه پیدا می‌کند در حالی که اگر اجازه رقابت به آنها داده شود و واردات خودرو نیز صورت بگیرد، می توانیم شاهد رقابت در این صنعت باشیم.