نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران می‌گوید: اگر واردات خودرو توسط عده‌ای خاص انجام بگیرد و سایر وارد کنندگان با محدودیت وارداتی مواجه شوند، انحصار جدیدی در بازار تشکیل می‌شود که در آن زمان جلوی گران‌تر شدن خودرو را نمی‌توان گرفت.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  صدای بورس، بازار خودرو آنقدر دچار تنش قیمت شده که دولت باید با تدبیر جدید باعث کاهش قیمت‌های عجیب محصولات در این بازار شود. به اعتقاد برخی از کارشناسان، واردات بدون محدودیت یکی از راه‌های کنترل و مدیریت بازار خودرو است.

اواخر سال ۹۷ براساس مصوبه سران قوا به علت محدودیت‌های ارزی، واردات خودرو به مدت ۳ سال ممنوع شد.

حالا این ممنوعیت ۳ ساله تا پایان اردیبهشت ماه تمام شد و با تأکید دستگاه‌های مختلف قرار است مصوبه واردات خودرو اجرایی شود تا بخش زیادی از التهابات بازار خودرو را برطرف و معاملات وقیمت‌ها در بازار مدیریت شود.

اما هنوز طلسم واردات خودرو هنوز شکسته نشده است. هرچند برخی کارشناسان وارد شدن خودروهای خارجی به بازار را مستلزم گذشت فرصت چند ماهه می‌دانند.

آزاد سازی واردات خودرو تا چه حد بر قیمت خودروهای داخلی تأثیر گذار است؟ در همین رابطه اسد کرمی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران به اقتصاد ۲۴ گفت: در حال حاضر بازار در انحصار خودروهای داخلی است و همین موضوع باعث افزایش عجیب قیمت‌ها شده است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران ادامه داد: اگر واردات خودرو آزاد شود قیمت‌ها در بازار داخلی شکسته خواهد شد.

 

کرمی گفت: ممنوعیت واردات خودرو، بازار را در انحصار خودروهای داخلی قرار داده از این رو قیمت محصولات تولید داخل با افزایش چشمگیری مواجه شده به طوری که به طور مثال در حال حاضر قیمت پژو ۲۰۷ به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده درحالی که سانتافه کارکرده به یک میلیارد و ۵۰۰ تومان است!

وی تصریح داشت: با فرض بر اینکه اگر سانتافه با دلار ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان هم وارد شود قیمت آن در بازار نهایتاً به ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. دراین زمان هیچ مشتری بدنبال خرید پژو ۲۰۷ آن هم با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان نمی‌رود. همین موضع باعث ریزش قیمت‌ها در بازار محصولات داخلی خواهد شد.

خودرو داخلی

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: واردات خودرو و عرضه آن در بازار خیلی زیاد بر قیمت سایر محصولات تولید داخل تأثیر خواهد داشت.

وی تصریح داشت: واردات خودرو زمانی بر قیمت سایر خودروهای موجود در بازار تأثیر گذار است که بدون هیچ محدودیت و شرط و شروط آزاد سازی خودرو در فضای کاملاً رقابتی اجرایی شود.

به گفته کرمی؛ تسهیل در واردات خودرو و بدور از زدو بندی می‌تواند بر قیمت خودروهای داخلی و حتی خودروهای کارکرده خارجی تأثیر گذار باشد. اما اگر قرار باشد واردات تنها از سوی عده‌ای خاص صورت بگیرد انحصار جدیدی در بازار خودرو اتفاق خواهد افتاد.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: با ایجاد انحصارجدید در واردات خودرو، قیمت سایر محصولات داخلی افزایش می‌یابد و در این زمان هیچ برنامه‌ای جلوی گرانی افسار گسیخته قیمت‌ها نخواهد شد.

این فعال صنفی در بازار خودرو تأکید داشت: اگر واردات خودرو به طور صحیح مدیریت نشود محدودیت و انحصار به عنوان دو مانع اصلی جلوی شکست قیمت‌ها در بازار را خواهد گرفت.

به اعتقاد کرمی؛ نرخ ارز تا حدودی تعیین کننده قیمت خودرو است، اما تأثیر زیادی بر نرخ خودروها ندارد و تنها بهانه‌ای برای عده‌ای جهت افزایش قیمت برخی خودروها شده است. به طور نمونه در روزهای اخیر که قیمت دلار به ۳۳ هزار تومان هم رسید، تغییری در قیمت خودروهای کف بازار ایجاد نشده است.