واردات خودرو به کیش و قشم به مناسبت ایام جام جهانی آزاد شد. آیا این اقدام، به منزله آزادسازی واردات به کشور است؟ چه خودروهایی وارد کشور می‌شود؟

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از  تجارت‌نیوز، دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی اعلام کرد که پیگیری‌ها برای واگذاری ۲۳۰۰ خودرویی که از سال ۱۳۹۷ به صورت غیرقانونی وارد کشور شد و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داد، با موانعی مواجه شده اما این مجموعه از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌ است که برای ایام جام‌ جهانی، حدود دو هزار خودرو را صرفا برای کیش و قشم وارد کند

واردات آزاد می‌شود؟

آیا پس از کش و قوس‌های فراوان، ورق برگشته و واردات خودرو به کشور در مرحله آزادسازی است؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: سران سه قوه، پلیس و کلیت مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات موافق هستند. اما برخی افراد در کشور با قدرتی که دارند، تصمیم‌گیری‌ها را مختل می‌کنند.

او ادامه داد: اگر واردات خودرو به کشورآزاد شود، دولت با هدف سرمایه‌گذاری، فرایند آن را در قالب انحصاری حفظ می‌کند. این اقدام بیشتر اعتراض مردم را در پی خواهد داشت و مشکلی را حل نمی‌کند.

چرا کیش و قشم؟

زاوه توضیح داد: کیش و قشم روند کشور را در رابطه با بازارها طی نمی‌کرد. ممنوعیت واردات نیز یک عمل غیرطبیعی برای این دو بازار حساب می‌شد.

او افزود: واردات خودرو به مناسبت جام‌جهانی و جذب توریست بهانه غیرقابل قبولی است. به نظر نمی‌رسد که واردات خودرو به این دو منطقه به منزله آزادسازی واردات باشد.

چه خودروهایی وارد کشور می‌شوند؟

پیش از این قالیباف گفته بود که با آزادسازی واردات خودروهای پنج هزار دلاری وارد کشور می‌شوند.

آیا خودروهایی که وارد کیش و قشم می‌شوند دست دوم هستند؟

زاوه گفت: در دنیا خودروی پنج هزار دلاری وجود ندارد. پراید جزو ارزان‌ترین خودروهاست و شش هزار دلار قیمت دارد. ممکن است خودروهای دست دوم و کارکرده به کشور وارد شود.