برندهای خودرویی وابسته به رنو، نیسان و میتسوبیشی نزدیک‌تر از همیشه به صورت مشترک روی خودروهای نسل بعدی خود کار خواهند کرد.

به گزارش شیرعلی نیا :برندهای خودرویی وابسته به رنو، نیسان و میتسوبیشی نزدیک‌تر از همیشه به صورت مشترک روی خودروهای نسل بعدی خود کار خواهند کرد. اما این اتحادیه می‌گوید که مدل‌های کلیدی، طراحی‌های منحصربه‌فرد خود را حفظ خواهند کرد. رنو، نیسان و میتسوبیشی اصرار دارند که خودروهای آینده شان که به طور مشترک توسعه می‌یابند، کاملا شبیه یکدیگر نخواهند بود و مدل‌های کلیدی هر برند هویت بصری منحصربه‌فرد خود را حفظ خواهند کرد. حتی اگر این مجموعه قصد داشته باشد که با به اشتراک گذاشتن مدل‌های بیشتر، هزینه‌ها را کاهش دهد.

در سال ۲۰۲۰ این اتحاد از طرح «پیشرو – پیرو» جدید خود پرده برداشت که ایده آن این است که یکی از برندها در توسعه یک خودروی جدید پیشگام می شود و برند های دیگر نیز نمونه ی مشابهی از آن را مطابق با نیازهای خود الگوبرداری می کنند. امروزه ۶۰ درصد از وسایل نقلیه این برندها موتورهای مشترکی دارند. اما اکنون این غول خودروسازی می‌گوید ۸۰ درصد مدل‌های آینده تا سال ۲۰۲۶ از پلتفرم‌ها و اجزای کلیدی مشترک استفاده خواهند کرد. چنین اشتراکاتی باعث نگرانی از همگن شدن خودروهای این برندها شده است؛ خودروهایی که فقط تمایزهای ظاهری ملایم خواهند داشت.

پنجشنبه شب، ماکوتو اوچیدا، رئیس و مدیر عامل نیسان، در طی ارائه‌ای که از برنامه های اتحادیه رنو، نیسان و میتسوبیشی داشت، در مورد نحوه عملکرد برنامه جدید پیشرو – پیرو توضیحات بیشتری داد. بر اساس این توضیحات مشخص شد که تمایز خودروها در سه سطح تعریف شده است. برخی از مدل‌ها ممکن است سطح تمایز پایینی داشته باشند (برای مثال فقط جلوپنجره یا لوگوی متفاوت)، برخی دیگر سطح تمایز متوسطی خواهند داشت (درهای یکسان اما ورق‌های فلزی متفاوت در جلو و عقب خودرو) و برخی دیگر از مدل ها هم دارای تمایز بالایی نسبت به هم خواهند بود، یعنی بدنه و کابین منحصر به فرد اما زیر بدنه یکسان. این سطح بندی را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان گفت: «ما در حال اتخاذ یک رویکرد تمایز هوشمند برای رقابت پذیری بیشتر در کاهش هزینه ها هستیم و در عین حال تمایز برند و زبان طراحی نمادین مدل‌های خود را نیز حفظ خواهیم کرد.

وی گفت «در سطح پایین تمایز، ویژگی‌های خاص برند مانند نورپردازی، قطعات پلاستیکی بیرونی، و برخی از عناصر طراحی داخلی را تغییر می‌دهیم، در حالی که در سطح متوسط (که نمونه آن را در تصویر زیر می بینید)، با تغییر برخی از قسمت‌های بیرونی بدنه و همچنین سطوح مشخصی از فضای داخلی، تفاوت بیشتری ایجاد می‌کنیم

به گفته اوچیدا در سطح بالای تمایز، تفاوت ها در استایل کلی بدنه و تغییرات داخلی، بسیار بارزتر خواهند بود.

اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی از این سیستم «تمایز هوشمند» و مدل پیشرو – پیرو خود استفاده خواهد کرد تا درصد خودروهای روی پلت فرم های مشترک را از ۶۰ درصد امروز به ۸۰ درصد برساند و تا سال ۲۰۲۶ بتواند ۹۰ مدل ترکیبی را به بازار عرضه کند.