قیمت پراید در بازار نوسانات زیادی دارد. بسیاری از مدل‌های آن دیگر تولید نمی‌شود و افزایش قیمت آن در ماه‌های اخیر قابل توجه بوده است. آیا سایپا، پراید را گران کرد؟

به گزارش سایپا تهرن شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، یحیی آل اسحاق، وزیر بازرگانی دولت سازندگی اخیرا در گفتگویی اعلام کرد: قیمت نهایی پراید ۵۰ میلیون است نه ۱۵۰ میلیون.

رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفتگویی گفت: خودروسازان خودرو ۵۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون می فروشند و به ریش مردم می‌خندند و ککشان هم نمی‌گزد.

پس از انتشار این مصاحبه، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل سایپا توضیح داد: آخرین خودرو پراید توسط سایپا در بهمن ماه ۹۸ با قیمت نهایی ۳۸۵ میلیون ریال به فروش رسید. بنابراین از بهمن ۹۸ تاکنون، این خودرو در بازار آزاد و توسط واسطه ها و دلالان قیمت گذاری می‌شود و نرخ‌های منتسب به آن، هیچ گونه ارتباطی با گروه خودروسازی سایپا ندارد.

این روزها انواع مدل‌های پراید در بازار، در بازه قیمتی ۱۵۰ تا ۱۸۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

در ۵ ماهه نخست فعالیت دولت سیزدهم، پراید با ۲۳٫۳ درصد رشد، در مقام نخست بیشترین بازدهی ایستاده است و بالاتر از دیگر کالاهای بادوام، مسکن، طلا، دلار و سکه قرار دارد.

سایپا همچنان، تولید برخی مدل‌های وانت‌پراید را ادامه می‌دهد که قیمت آنها فاصله حداقل ۱۸ میلیون تومانی با بازار دارد.

آیا سایپا، پراید را گران کرد؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: علت اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار افزایش قیمت دلار است. البته سیاست‌های کلان نیز در نوسانات قیمتی تاثیرگذار هستند.

او افزود: هنگامی که واردات خودرو ممنوع است، خودروساز نیز محصولی را تولید نمی‌کند، همچنین در تولید محصولات دیگر خود با مشکل مواجه شده است و از طرف دیگر جولان‌دهی دلالان در بازار خودرو ادامه دارد، می‌توان انتظار هر نوع افزایش قیمتی را داشت. در این شرایط جریانی به وجود می‌آید که افراد به دنبال منافع خود هستند.

این کارشناس خودرو در ادامه توضیح داد: وزیر اقتصاد باید پاسخگوی این شرایط باشد. زیرا بخش قابل توجهی از تنش‌های قیمت در بازار خودرو کشور به دلیل نوسانات ارز است. وزارت اقتصاد و دستگاه مدیریتی اقتصاد به دلیل عدم برنامه‌ریزی خود اجازه می‌دهد دلال در بازار جولان دهند. همین عامل باعث تنش در بازار شد.

مصطفوی گفت: متولی کنترل بازار اقتصاد است و او باید پاسخگوی این باشد که چرا توان کنترل بازار را ندارد. تولید پراید متوقف شد. در این شرایط قدرت خرید مردم نیز کاهش یافت. دلال متوجه حاشیه سود این خودرو شد و شروع به خرید و فروش پراید با قیمت بالاتری کرد.

چندی پیش، عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفته بود: اکنون قدرت دست خودروسازان است و آنها روی بازار نیز به خواست خود تاثیر می‌گذارند.

به اعتقاد او، در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آنها هر رفتاری بخواهند در قبال مشتری انجام می‌دهند. در واقع خودروسازان با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارند و با استفاده از دلال‌هایی که در بازار دارند، روند آن را صعودی نگه می‌دارند.