تکرار سیاست‌های نادرست در گذشته مثل حذف قیمت از آگهی‌های اینترنتی و یا عدم رسیدگی به دلایل کاهش عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان باعث نجات صنعت خودرو و برگشت آرامش به بازار نخواهد شد.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا : تکرار سیاست‌های نادرست در گذشته مثل حذف قیمت از آگهی‌های اینترنتی و یا عدم رسیدگی به دلایل کاهش عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان باعث نجات صنعت خودرو و برگشت آرامش به بازار نخواهد شد. سؤال این است که آیا واقعاً راهی برای کنترل قیمت‌ها و برگشت ثبات به بازار وجود دارد و یا خیر؟

روح الله طالبی کارشناس صنعت خودرو گفت: یکی از چالش های جدی که خودروسازان با آن‌ رو به رو هستند، عدم برابری عرضه و تقاضای خودرو است. خودروسازان در سال ۱۳۹۰ بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کردند که اکنون بعد از یک دهه به کمتر از یک میلیون دستگاه رسیده است.

این کارشناس خودرو گفت: عرضه قطره چکانی خودرو توسط ایران خودرو و سایپا (کمتر از یک میلیون دستگاه) باعث شده قیمت ها در چند سال گذشته افزایش پیدا کند و قدرت خرید این کالا کاهش پیدا کند.

طالبی ادامه داد: وعده ای از طرف وزارت صمت داده شده که تا سال ۱۴۰۴ به تولید ۳ میلیون خودرو در سال خواهیم رسید ، اما اینکه چطور این اتفاق می افتد، سوالی که است مسئولان وزارت صمت باید به آن پاسخ دهند.

او گفت: اگر بتوانیم تولیدات را در سال آینده به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسانیم، تعادل بین عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و قیمت های حبابی کنونی که در بازار وجود دارد، شکسته می شود. قیمت های کنونی بیش از آنچه است که خودرویی ارزش دارد و باید کاهش پیدا کند.