طرح واردات خودرو همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. در حالی که مسئولان وزارت صمت از رسیدن خودروهای وارداتی به پشت گمرک خبر می‌دهند پیگیری‌های تجارت‌نیوز از گمرک گویای آن است که خبری از ورود سواری‌های خارجی به گمرک نیست.

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت‌نیوز، سرنوشت طرح واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام است. در حالی که وزارت صمت خبر از رسیدن خودروهای وارداتی به مرزهای کشور می‌دهد، اما گمرک این ادعا را تکذیب و اعلام می‌کند که خبری از خودروهای وارداتی نیست.

۱۳ آذر سال جاری امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، در صفحه توییتری خود نوشت که فرآیند واردات خودرو سرعت گرفت. حتی برای برخی مدل‌ها، خودروها به پشت مرز رسیده و فرآیند تبلیغات محیطی آن‌ها همان‌گونه که دیده می‌شود، آغاز شده است.

این تنها اظهار نظر در رابطه با ورود خودروهای خارجی به کشور نبود. ۲۱ آذر ماه نیز رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت صمت و بانک مرکزی اعلام کرد که نخستین محموله خودروهای وارداتی تا هفته آینده وارد گمرکات کشور می‌شود.

گرچه یک هفته از وعده وزیر صمت گذشته است، اما پیگیری‌های تجارت‌نیوز در روز گذشته نشان داد که هنوز خودرویی وارد گمرکات کشور نشده است. البته روز گذشته گفته شد که احتمال دارد تا ساعاتی دیگر خودروها به گمرک برسند و چیزی مشخص نیست.

تجارت‌نیوز امروز نیز از گمرک ایران پیگیری‌هایی انجام داد. طبق اطلاعات به‌دست‌آمده هنوز هم خبری از محموله خودروهای وارداتی نیست. گفته می‌شود که خودرویی به گمرک اظهار نشده و احتمال دارد در روزهای آینده این اتفاق بیفتد.

سرنوشت مبهم واردات خودرو

چندی پیش علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردکنندگان خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: واردات خودرو با ضد و نقیض‌هایی همراه است و فرآیند واردات برای هیچ‌کس مشخص نیست.

او افزود: مشخص نیست که فرآیند ثبت سفارش تا ورود محموله‌های خودرو چقدر زمان‌ می‌برد؟ ممکن است این فرآیند طی چند هفته صورت بگیرد. نکته قابل توجه در این میان، موجودی خودرو در مبدا است و باید طرف معامله شرکت‌های واردکننده موافقت کنند و بعدا فرآیند واردات صورت بگیرد.

مناقبی در ادامه توضیح داد: ادعای گمرک مبنی بر اینکه ثبت سفارشی در رابطه با واردات خودرو انجام نشده است. یعنی اینکه شرکت‌های واردکننده هنوز هیچ خودرویی خریداری نکرده‌اند. چراکه برای خرید خودرو ابتدا باید مجوزهای موردنیاز را کسب و ثبت سفارش کرد. به نظر می‌رسد شرکت‌های واردکننده قادر به واردات خودرو در آینده‌ای نزدیک نیستند.

او تاکید کرد: واردکننده‌ای که قصد واردات هر کالایی به کشور را داشته باشد، ابتدا باید ثبت سفارش کند. در این صورت می‌تواند به دنبال مراحل اجرایی واردات، یعنی آماده‌سازی و بارگیری کالاها برود.

مناقبی گفت: اما تناقض در صحبت‌های مسئولان در رابطه با واردات خودرو نشان‌دهنده بلاتکلیفی وزارت صمت و شرکت‌های واردکننده است که به نظر می‌رسد برای اجرای این طرح با مشکلات زیادی مواجه هستند.