به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،حادثه‌ی تصادف اخیر که به نصف شدن خودروی دنا و فوت دو نفر منجر شد، نشان می‌دهد بی‌کیفیتی خودروها، به اذعان دست‌اندرکاران حوزه خودرو، درنتیجه قیمت‌گذاری دستوری است و زیان‌دهی خودروسازان اجازه ارتقای کیفیت را نمی‌دهد؛ بنابراین خودروها همچنان ارابه‌های مرگی هستند که در یک […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،حادثه‌ی تصادف اخیر که به نصف شدن خودروی دنا و فوت دو نفر منجر شد، نشان می‌دهد بی‌کیفیتی خودروها، به اذعان دست‌اندرکاران حوزه خودرو، درنتیجه قیمت‌گذاری دستوری است و زیان‌دهی خودروسازان اجازه ارتقای کیفیت را نمی‌دهد؛ بنابراین خودروها همچنان ارابه‌های مرگی هستند که در یک حادثه هرچند بزرگ، به دو نیم تقسیم شوند و این در حالیست که برخی از مردم برای همین خودروها مشتاق بوده و برای یک طرح فروش، بالغ بر سه میلیون نفر صف می‌کشند.

این حادثه در نتیجه برخورد دو خودروی سمند و دنا رخ داده که متاسفانه هر دو محصول متعلق به همین گروه صنعتی ایران‌خودرو است که دو هفته پیش، برای ۱۱۵ هزار دستگاه خودرویش، بالغ بر سه میلیون نفر ثبت‌نام کرده و صف کشیدند و از ماجرا، باتوجه به ظرفیت در نظر گرفته شده، بالغ بر ۲.۸ میلیون نفر آن‌ها حذف خواهند شد.

در این حادثه که بطرز عجیبی خودروی دنا از وسط نصف شده است، متاسفانه دو نفر جان خود را از دست داده و یک نفر هم با شدت بسیار زیاد مصدوم است.

به گفته حمید محبوبی- مدیرعامل هلال احمر آذربایجان‌غربی- ساعت ۱۷:۵۸ عصر روز پنجشنبه در محور پیرانشهر- نقده (۱۰ کیلومتری سه‌راهی جلدیان به سمت پیرانشهر) تصادف یک دستگاه دنا با یک دستگاه سمند ره داده که یک نفر مصدوم بدحال داشته و پیکر دو نفر فوتی این حادثه نیز پس از رهاسازی توسط ست هیدرولیک خودروی نجات، به مراجع ذی صلاح تحویل شده است.

این خودروهای بی‌کیفیت در حالی همچنان جان مردم را می‌گیرند که به اعتقاد تحلیلگران از استانداردهای کافی و لازم برخوردار نیستند؛ وگرنه چگونه یک خودروی استاندارد در یک حادثه‌ی هرچند شدید، اینگونه باید از میان به دو نیمه تقسیم شود.

یکی از عمده‌ترین دلایل کیفیت پایین خودروها همین فروش محصولات به قیمت‌های زیر قیمت تمام شده است که اجازه ارتقاء ماشین‌آلات و سیستم‌های تولید را نمی‌دهد و از سوی دیگر برای پایین آوردن هزینه‌های تولید از بسیاری پارامترهای کیفیتی و ایمنی کاسته می‌شود؛ در نتیجه اینکه در یک تصادف خودرو به دو نیمه تقسیم می‌شود.

عواملی نظیر تحریم‌ها، بازار انحصاری و نبود رقیب جدی، پررنگ‌تر شدن اهمیت کمیت به‌جای کیفیت، به‌روز نبودن و در اختیار نبودن خط تولیدهای به‌روز، زیان انباشته خودروسازان و بدهی به قطعه‌سازان اصلی و… از دیگر مواردی است که مانع از ارتقاء کیفیت می‌شود و خودروهای داخلی را تبدیل به بلای جان مرد کرده است.

قطعا موضوع قیمت‌های دستوری که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو سال‌هاست نسبت به آن گلایه و انتقاد داشته و آن را عاملی بر بسته شدن دست خودروسازان داخلی می‌بینند که نتوانند زیان خود را جبران و از تمام توان خود برای ساخت خودروها استفاده کنند و خودرویی ایمن را روانه بازار کنند. سوال اینجاست که تا کی باید شاهد این دست تصادفات و از دست دادن جان مردم باشیم و هیچکس هم پاسخگو نباشد؟ و این موضوع همچنان در دست پیگیری از نهادهای ذی‌ربط باقی بماند.