به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت نیوز،  محمد رشیدی، عضو هیات‌ رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت محصولات شرکت‌های ایران خودرو و سایپا گفت: آنچه درباره خودرو در کشور ما رخ می‌دهد سیاستی است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را به نابودی می‌کشاند. چند درصد ایران خودرو و سایپا […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت نیوز، 

محمد رشیدی، عضو هیات‌ رئیسه مجلس، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره افزایش قیمت محصولات شرکت‌های ایران خودرو و سایپا گفت: آنچه درباره خودرو در کشور ما رخ می‌دهد سیاستی است که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را به نابودی می‌کشاند. چند درصد ایران خودرو و سایپا متعلق به دولت است؟ ۱۰ درصد یا کمی بیشتر و کمتر اما اختیار این دو شرکت در دست دولت است. یعنی شما هر کاری کنید این شرکت‌ها دولتی محسوب می‌شوند، چون اختیار انتصاب مدیرعامل و… دست وزیر صمت است.

خودروسازان زیان انباشته دارند چون قیمت‌هایشان دستوری است

این نماینده مجلس با بیان اینکه این شرکت‌ها خودشان اذعان می‌کنند که زیان انباشته دارند افزود: چون خودرو را با قیمتی تولید می‌کنند که قیمت دستوری است، در بازار هم این قیمت کاملاً متفاوت است و یک‌مرتبه ضریب می‌خورد، در نهایت دلالان سود آن را می‌برند و متضرر نهایی ملت و تولیدکننده هستند.

رشیدی با تاکید بر اینکه قطعاً سیاست کاهش هزینه در محصولات تولیدی که دولتی است، جدی نیست توضیح داد: همیشه قیمت تمام‌شده این محصولات نسبت به تولیدکننده خصوصی بیشتر است. از آن طرف سهامی را که متعلق به شرکت‌های دیگر است دولت به اسارت گرفته و به آن دست‌اندازی می‌کند، مدیرعامل انتخاب و سیاست‌گذاری می‌کند.

خودرو را به کالایی تبدیل کرده‌ایم که عده‌ای می‌توانند از طریق آن کاسبی کنند و سود ببرند/ در دنیا خودرو کالای مصرفی است و کالای تجاری نیست

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه امروز در کشور مردم خودرو بی‌کیفیت، با تنوع پایین و به مقدار ناکافی دریافت می‌کنند ادامه داد: اینکه قرعه‌کشی انجام می‌شود به چه معناست؟ دلیل این است که تقاضا از عرضه بیشتر است. چرا این تقاضا بیشتر است؟ یک دلیل آن این است که قیمت دونرخی است یعنی خودرو را به کالایی تبدیل کرده‌ایم که عده‌ای می‌توانند از طریق آن کاسبی کنند و سود ببرند. در حالی که در دنیا خودرو کالای مصرفی است و کالای تجاری نیست. در کشور ما مردم روی خودرو سرمایه‌گذاری می‌کنند و می‌دانند این قیمت هر سال افزایشی است و باعث می‌شود سود کنند.

ثابت شده که تولید خودرو مزیت ما نیست

رشیدی با طرح این پرسش که چرا بر چیزی که مزیت ما نیست تاکید می‌کنیم گفت: این ثابت شده که تولید خودرو مزیت ما نیست؛ اگر بود بعد از قریب به ۵۰ سال تولید خودرو در کشور، تا الان باید به یک درجه‌ای از کیفیت، تنوع و قیمت رقابتی جهانی می‌رسیدیم.

ایران خودرو و سایپا بعد از گذشت پنج دهه به قاتل جان مردم تبدیل شده‌‌اند

این نماینده مجلس با مثال آوردن از خودروساز کره‌ای هیوندای و استقبالی که از آن در جهان می‌شود توضیح داد: هیوندای کره جنوبی همزمان با ما شروع کرده و امروز در همه کشورهای غربی و شرق و غرب دنیا وجود دارد و از آن استقبال می‌شود. اما متاسفانه ایران خودرو و سایپا بعد از گذشت پنج دهه تولید تبدیل به خودرویی بی‌کیفیت و قاتل جان مردم شده‌‌اند.

اگر دولت در حوزه خودرو دخالت نکند، در شرایط رقابتی با بازار جهانی، شاید مزیت ما باشد

او ادامه داد: پس خودرو مزیت ما نیست یا بهتر بگویم، مدیریت دولتی باعث شده مزیت ما نباشد. فکر می‌کنم اگر دولت دستش را از روی خودرو بردارد شاید در شرایط رقابتی با بازار جهانی و شرکت‌های خصوصی، آن‌گاه مزیت ما باشد. چون در کشور ما فولاد که بیشترین حجم از مواد اولیه خودرو را تشکیل می‌دهد قیمت پایینی دارد.

رشیدی تاکید کرد: در بازاری که هر سال ایران خودرو و سایپا افزایش قیمت می‌دهند و هر روز از روز قبل و سال قبل خودروها بی‌کیفیت‌تر است مردم را اسیر کرده‌ایم. ببینید در سال چقدر آمار کشته و تلفات جاده‌ای داریم. این اتفاقات موجب نارضایتی مردم و آسیب دیدن جامعه شده است. خود مقام معظم رهبری فرمودند که مردم از خودرو ناراضی هستند و حق هم دارند. دیگر باید به چه زبانی گفته شود؟

عضو هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در این زمینه به‌جد مطالبه‌گری می‌کنند، سه بار تصویب قانون واردات خودرو در مجلس را از جمله این مطالبه‌گری برشمرد و از تعرفه تعیین‌شده برای واردات خودرو انتقاد کرد.

او گفت: این میزان تعرفه‌ای که برای واردات خودرو در نظر می‌گیرند یا اینکه همین خودرو وارداتی را دوباره به قرعه‌کشی می‌کشانند و همان پروسه فروش ایران خودرو و سایپا را اینجا نیز پیاده می‌کنند موجب می‌شود شرایط به همین شکل باقی بماند.

قیمت خودروها باید نزدیک به قیمت جهانی باشد و مردم کیفیت خودرو را لمس کنند/ دلیلی ندارد ۸۵ میلیون نفر در این کشور برای چند کارخانه خودروساز هزینه دهند/ حمایت از تولید ملی تا کجا و به چه قیمتی؟

رشیدی درباره راهکارهای موجود برای ساماندهی بازار خودرو با بیان اینکه باید اجازه دهند خودرو با تعرفه پایین به کشور وارد شود توضیح داد: قیمت خودروها باید نزدیک به قیمت جهانی باشد و مردم کیفیت خودرو را لمس کنند و خوردوسازان داخلی هم یا با این سیاست همراه شوند یا واقعاً جمع کنند. دلیلی ندارد ۸۵ میلیون نفر در این کشور هزینه دهند برای چند کارخانه خودروساز که می‌گویند تعدادی اشتغال ایجاد کرده‌اند. قبول داریم اشتغال ایجاد کرده‌اند و حمایت از تولید ملی هم وظیفه ماست، اما حمایت از تولید ملی تا کجا و به چه قیمتی؟

بارها گفته‌ایم مافیای خودرو باید برداشته شود/ بخشی از آلودگی هوای این روزهای کلان‌شهرها به‌ دلیل خودروهای بی‌کیفیت داخلی است

عضو هیات‌رئیسه مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه بارها گفته‌ایم مافیای خودرو باید برداشته شود افزود: همین الان که من با شما صحبت می‌کنم هوای تهران در سطحی از آلودگی قرار دارد که برای کودکان و افراد میانسال و سن‌بالا به‌شدت مضر است. یکی از علت‌های این آلودگی همین خودروهای بی‌کیفیت است. این خودروهای بی‌کیفیت بنزینی را که به‌سختی تولید یا با مشقت وارد می‌شود به‌راحتی دود و تبدیل به بیماری و سرطان برای مردم می‌کنند.

او در پایان گفت: ما از خودرو در یک زمینه آسیب نمی‌بینیم؛ ناترازی انرژی ایجاد شده، سلامت روان مردم را به خطر انداخته، موجب تلفات جاده‌ای شده و از آن طرف نارضایتی عمومی هم به دنبال داشته است. این محل سوال ما از رئیس جمهور و وزیر صمت و همه کسانی است که در زمینه خودرو دست‌اندرکار هستند. چقدر باید هزینه بدهیم و مردم چقدر باید آسیب ببینید؟