به گزارش سایپا تهذان شیرعلی نیا به نقل از « صدای بورس»؛ خودرو ، صنعتی که همانند بسیاری از فعالیتهای جاری کشور حاشیه دار است و شاید نتوان گفت هرروز اما در بیشتر روزها پای دو غول جاده مخصوص وسط است این صنعت در حالی همیشه در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد که همچنان […]
به گزارش سایپا تهذان شیرعلی نیا به نقل از « صدای بورس»؛ خودرو ، صنعتی که همانند بسیاری از فعالیتهای جاری کشور حاشیه دار است و شاید نتوان گفت هرروز اما در بیشتر روزها پای دو غول جاده مخصوص وسط است این صنعت در حالی همیشه در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد که همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند امروز احمد آقایی، سرپرست معاونت حمل ونقل وزارت صمت در گفت و گویی اعلام کرد :طبق دستورالعمل شورای رقابت، خودروسازان میتوانند مطابق صورتهای مالی ۶ ماهه خود حداقل سالی ۲ بار افزایش قیمت را داشته باشند تا بتوانند میزان زیان انباشته خود را کاهش دهند و به سود آوری برسند.
این اظهارنظر در حالی صورت گرفته است که همواره جاده مخصوصی ها مورد توجه ویژه وزارت صمت و سایر مسئولان مربوطه بوده و هستند ، اما چنین به نظر می رسد که دولت قصد حمایت از صنعت خودرو را دارد اما کارشناسان توافق زیادی با سیاستهای دولت ندارند.
خودرو در جاده پرپیچ و خم سیاستگذاری
امیر حسن کاکایی کارشناس بازار خودرو درگفت و گوبا«صدای بورس» در خصوص خبر منتشر شده از سوی وزارت صمت دررابطه با افزایش قیمت خودرو گفت: طبق تصویب رسمی و قانونی ای که شورای رقابت انجام داده خودرو ساز می تواند هر ۳ماه یک بار یعنی ۴بار در سال افزایش قیمت داشته باشد سال گذشته کشور تورم ۴۰ درصدی کرده است یعنی حدود ۴۰ درصد میزان هزینه های خودرو ساز افزایش می یابد این سوال مطرح است خودرو ساز چه قدر می تواند سود کند که وقتی ۴۰درصد هزینه آن در طی یک سال افزایش یابد؟ همین سیاست گذاری دستوری باعث زیان ده شدن خودروساز میشود.
وی ادامه داد:متاسفانه قیمت کارخانه محصولات دو خودروساز کشور مربوط به اطلاعات مالی شهریور سال۱۴۰۱ است که بیش از ۱۸ ماه از آن گذشته است با توجه به این داده ها و نرخ تورم می توان متوجه شد که خودروساز حداقل ۶۰درصد زیان می کند و برای جلوگیری از این ضرر باید نرخ قیمت کارخانه خودرو افزایش یابد.
کارشناس بازار خودرو افزود:اگر قیمت بازار خودرو را در ۶ سال گذشته یعنی زمانی که قیمت گذاری دستوری توسط دولت صورت گرفت بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که هیچ رابطه ای بین صعود یا نزول بین قیمت کارخانه و بازار آزاد نیست چرا که قیمت خودرو در بازار غیررسمی بر مبنای نرخ دلارنوسان پیدا می کند به طور مثال در سال گذشته قیمت دلار افزایش پیدا کردکه باعث رشد قیمت برخی خودرو ها شد و پس از کاهش نرخ ارز مجددا قیمت خودرو در بازار آزاد آرام گرفت البته حتی با اینکه قیمت کارخانه خودرو ها افزایش یافت اما افزایش قیمتی در بازار آزاد خودرو نداشتیم.
وی ادامه داد:افزایش میزان تولید خودرو برخلاف باور بسیاری از افراد که معتقدند باعث کاهش قیمت می شوداینگونه نیست و تاثیرآن بر کاهش تعداد معاملات و ایجاد رکود می باشد چرا که خودرو در کشور به عنوان کالای سرمایه ای شناخته شده است
کاکایی تصریح کرد: متاسفانه دو خودروساز کشور بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند و اوضاع خوبی ندارد همچنین سهام این شرکت ها در بازار سرمایه افت شدیدی داشته است رشد قیمت کارخانه خودرو باعث رشد نماد های خودرویی در بورس می شود چراکه باعث کاهش میزان زیان انباشته این دو خودروساز بزرگ خواهدشد.