به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت نیوز، هونگچی از زیرمجموعه‌های خودروساز چینی فاو که به تولید و عرضه خودروهای لوکس چینی شهرت یافته، نقش عمده‌ای در تهیه خودروهای تشریفاتی مقامات چینی ایفا کرده است. با این حال تا سال ۲۰۱۸ و پیش از ری‌برند و تغییر سیاست‌های فروش خود، نتوانسته بود موفقیت چشمگیری در […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از تجارت نیوز،

هونگچی از زیرمجموعه‌های خودروساز چینی فاو که به تولید و عرضه خودروهای لوکس چینی شهرت یافته، نقش عمده‌ای در تهیه خودروهای تشریفاتی مقامات چینی ایفا کرده است. با این حال تا سال ۲۰۱۸ و پیش از ری‌برند و تغییر سیاست‌های فروش خود، نتوانسته بود موفقیت چشمگیری در بازار کسب کند و حتی دو بار مجبور به توقف تولید شد.

این خودروساز چینی با تغییر سیاست‌های فروش در سال ۲۰۱۸ توانست فروش بهتری را تجربه کند، اما همچنان در میزان فروش تفاوت محسوسی با دیگر برندهای مطرح چین دارد.

هونگچی در ایران

بی‌ام کارز، یکی از زیرمجموعه‌های بهمن موتور، پس از آزادسازی واردات خودرو اقدام به واردات خودروهای لوکس چینی کرد که برند هونگچی یکی از سبد محصولات این شرکت است.

سبد محصولات هونگچی بی‌ام کارز شامل دو محصول این شرکت به نام‌های H5 و E-QM5 است که از پلتفرم مشترکی بهره می‌برند. این پلتفرم براساس نسل سوم مزدا ۶ طراحی شده است.

این دو خودرو در ابتدای عرضه به علت جای‌گیری در سگمنت D و امکانات قابل توجه خود، با استقبال زیادی مواجه شدند و حتی با قیمتی معادل چهار برابر قیمت عرضه، به فروش گذاشته شدند. با این حال، پس از مدتی، کاهش چشمگیر تقاضا برای این خودروها مشاهده شد و اکنون در آگهی‌های آنلاین با قیمتی پایین‌تر از قیمت عرضه به فروش می‌رسند.

سرنوشت دو خودروی هونگچی در بازار ایران

هونگچی H5 که با قیمت تمام‌شده دو میلیارد و ۹۰۹ میلیون تومان به دست منتخبان سامانه یکپارچه رسید و در ابتدای حضورش در بازار با قیمت‌گذاری بالای ۱۰ میلیارد تومان همراه بود، اکنون حتی با قیمت سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان هم در بازار خریدار چندانی ندارد.

این وضعیت برای خودرو برقی این برند، یعنی هونگچی E-QM5، به‌مراتب بدتر است. قیمت بازار آزاد این خودرو حتی پایین‌تر از قیمت عرضه‌کننده اصلی آن است. این خودرو که توسط بی‌ام کارز با قیمت دو میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان به دست مشتریان رسیده بود، اکنون حتی با قیمت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هم مشتری ندارد.

چرا هونگچی در بازار ایران محکوم به شکست است؟

هونگچی نسبت به دیگر برندهای چینی در بازار ایران برندی ناشناخته است و بازاریابی و مارکتینگ آن به صورت مطلوب انجام نشده است. این خودرو که یکی از قدیمی‌ترین برندهای خودروسازی چینی محسوب می‌شود تا پیش از تغییر سیاست‌های شرکت، نتوانسته بود فروش مناسبی را حتی در بازار چین تجربه کند. این رویکرد ضعیف در بازاریابی، توسط بی‌ام کارز نیز تکرار شده و شکست این برند در بازار ایران را رقم زده است.

تعرفه بالای وارداتی، این خودروها را در دسته‌ای قرار داده که رقبای زیادی در میان مونتاژی‌های ایران دارند. از سوی دیگر، تجربه بازار ایران نشان داده است که تقاضا برای خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور چینی بسیار بیشتر از سدان‌های چینی است.

پنج سال ممنوعیت واردات و انحصار بازار توسط خودروهای چینی و همچنین مشکلات مرتبط با این خودروها، بخش زیادی از مصرف‌کنندگان را دل‌زده کرده است. حضور خودروهای وارداتی از برندهای مطرح دنیا چون آئودی، فولکس‌واگن، مزدا، کیا و تویوتا از محبوبیت خودروهای لوکس چینی کاسته است.

نبود زیرساخت‌های مناسب برای خودروهای برقی نیز تأثیرات منفی زیادی بر موفقیت مدل E-QM5 داشته است. به همین دلیل، شکست این برند در رابطه با E-QM5 حتی محسوس‌تر است.

امکانات فنی این دو خودرو در جدول زیر قابل مشاهده است.

مشخصات هونگچی H5 هونگچی E-QM5
کشور سازنده چین چین
سال (طراحی) ۲۰۲۳ ۲۰۲۱
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه تمام برقی
حجم موتور ۱۹۸۹ سی‌سی
تنفس موتور توربوشارژ تمام برقی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۲۲۲ اسب بخار ۱۹۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۳۴۰ نیوتن‌متر ۳۲۰ نیوتن‌متر
جعبه دنده ۸ سرعته خودکار گیربکس ۱ سرعته برقی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۷٫۸ ثانیه ۸٫۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۰ کیلومتر در ساعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۶۳۵ کیلوگرم ۱۹۰۰ کیلوگرم
ابعاد (میلی‌متر) ۴۹۸۵ طول – ۱۸۶۵ عرض – ۱۴۶۵ ارتفاع ۵۰۴۰ طول – ۱۹۱۰ عرض – ۱۵۶۹ ارتفاع
فاصله بین دو محور ۲۹۲۰ میلی‌متر ۲۹۹۰ میلی‌متر
مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
حجم باک/پکیج باتری ۵۸ لیتر ۵۴ کیلو وات ساعت