به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره طرح تخصیص بنزین به نفر و مزایای اجرای این شیوه برای اصلاح در شیوه تخصیص بنزین گفت: از ابتدای انقلاب نظر مدیران ارشد و سیاستگذاران ارشد کشور بر این بود که بخشهای ضعیف را […]
به گزارش سایپا تهران شیرعلی نیا به نقل از صدای بورس،مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره طرح تخصیص بنزین به نفر و مزایای اجرای این شیوه برای اصلاح در شیوه تخصیص بنزین گفت: از ابتدای انقلاب نظر مدیران ارشد و سیاستگذاران ارشد کشور بر این بود که بخشهای ضعیف را حمایت کنیم و به سمت توزیع عادلانه درآمد برویم. به واسطه این شعار برنامه ریزی شده و موضوعی به نام سوبسید یا یارانه بر روی بسیاری از موضوعات مثل کالاهای اساسی از جمله نان و شیر و گوشت و حاملهای انرژی از جمله بنزین و گازوئیل اعمال شد.
پوردهقان در ادامه بیان کرد: این شیوه یک ضعف اساسی دارد با وجود اینکه سیاستگذار هدف مثبتی از تصویب و اجرای آن داشته است و در این جهت بوده است که به دهکهای پایین جامعه کمک بشود و از آنها حمایت بشود و به این وسیله جایگاه این افراد را بالاتر بیاوریم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه میبینیم در ۴ دهه گذشته نتیجه این تخصیص برعکس بوده است. به جای اینکه این سیاست گذاری منجر به این شود که قشر محروم و دهکهای اول و دوم و سوم و حتی چهارم را به سمت دهکهای بالاتر هدایت کنیم کسی که در دهک هشتم و نهم و دهم است از این یارانههای مستقیم بهره برده است.
پوردهقان ادامه داد: به عنوان مثال از یارانه پنهان قیری است که به جادهها میدهیم چه کسی استفاده میکند؟ مشخص است کسی که چند خودرو دارد و شرایط مالی بهتری دارد. چه کسی از یارانه بنزین هواپیما استفاده میکند؟ کسی که تاجر است و کسی که در دهکهای بالای هشت است. این موضوعات در چند دهه گذشته اصلاح نشده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: یکی از سادهترین راهها برای مدیریت این مسئله این است که یارانه بنزین را بین همه افراد تقسیم کنیم و اگر ۸۰۰ همت یارانه میدهیم به جای بنزین به مردم بدهیم. هر کدام از این طرحها نقاط قوت و ضعف دارد امروز همه ما میدانیم که اگر هر روشی را اجرا کنیم از این روش فعلی بهتر است.
پوردهقان ادامه داد: بنزین کالایی است که بر سایر کالاها اثر گذار است گازوئیل هم همینطور است و نیاز است در فضای کارشناسی به دور از رسانه و التهاب جامعه روی این طرحها کار شود. اگر طرحی نهایی شد باید با مردم در میان گذاشته شود، مزایایش گفته شود و ذهن مردم آماده پذیرش این طرح بشود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حتماً در دولت جدید این موضوع مطرح و پیگیری خواهد شد. در بحث یارانهها در حال حاضر حدود ۴ هزار همت یارانه مستقیم و غیر مستقیم در تمام حوزهها میدهیم دولت باید کاری ساختاری برای اصلاح این وضعیت انجام بدهد.
http://shiralinia.ir/?p=12365