به گزارش سایپا تهران شیرعلینیا به نقل از صدای بورس،در مناظره شب گذشته میان دو کاندیدای ریاست جمهوری یکی از موضوعات مطرح شده بحث ناترازی انرژی و بررسی سیاست هر دو نامزد در مورد قیمت حامل‌های انرژی بود، موضوعی که به گفته کارشناسان نیازمند ارزیابی و ارئه راه‌کارهای اساسی است. یکی از موضوعاتی که از […]

به گزارش سایپا تهران شیرعلینیا به نقل از صدای بورس،در مناظره شب گذشته میان دو کاندیدای ریاست جمهوری یکی از موضوعات مطرح شده بحث ناترازی انرژی و بررسی سیاست هر دو نامزد در مورد قیمت حامل‌های انرژی بود، موضوعی که به گفته کارشناسان نیازمند ارزیابی و ارئه راه‌کارهای اساسی است.

یکی از موضوعاتی که از سمت مسعود پزشکیان در مورد بنزین مطرح شد قیمت ۲۵ هزار تومانی این فراورده نفتی بود، هرچند که این کاندیدا چندین بار در مورد این اظهار نظر توضیح داد و اعلام کرد در صورت تایید نظر مردم و بعد از انجام اقدامات کارشناسی در این رابطه تصمیم‌گیری خواهد شد. او که بنزین ۲۵ هزار تومانی را صراحتا رد کرد، در آخرین مناظره نیز در این رابطه توضیح داد و اعلام کرد: “بنده در جلسه دانشجویی یک حرفی زدم اما اینکه بخواهم در حاکمیت چه کاری انجام دهم، بحث دیگری است؛ حاکمیت که جلسه دانشجویی نیست.

بیشتر انرژی را پولدارها مصرف می‌کنند/به دنبال عدالت هستم

به گفته وی، ما در کشور هدررفت انرژی داریم که بیشتر انرژی را پولدارها مصرف می کنند و کسانی که خانه و ماشین و امکانات بیشتری دارند اما هزینه را کسانی می دهند که ماشین ندارند و خانه آنها کوچک‌تر است، اما حاکمیت یارانه را به کسانی می‌دهد که پولدار هستند. : اگر قرار بر عدالت باشد باید این پول به همه داده شود؛ یعنی به پولدار و کسی که هیچ مصرفی ندارد. قرار نیست یک روستایی و کسی که ماشین ندارد، این سوبسید را نگیرد و آن ها هزینه گرانی را بدهند، پس باید راه حلی پیدا کرد که همه از یارانه انرژی و گاز و برق استفاده کنند.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینک آیا هنوز به راه حل مشخصی نرسیدید؟ گفت: من آن زمان دولت نبودم اما تصمیم و نگاهم این است که برای عدالت ابتدا باید آن محرومی را دید که جان و زندگی‌اش را در انقلاب و جنگ می گذارد؛ پس اگر قرار به پرداخت سوبسید باشد باید اول به آن ها داد. نباید با یارانه دادن به عده ای، سفره نان دیگران و زندگی شان را ساقط کرد و بعد به گدایی انداخت.

نباید با یارانه دادن به عده ای، سفره نان دیگران و زندگی شان را ساقط کرد و بعد به گدایی انداخت.به گفته پزشکیان باید بر اساس قانون و کار کارشناسی پیش رفت و یارانه‌ای که به یک عده می‌دهیم و به عده‌ای نمی دهیم، عادلانه کنیم. چرا باید فردی با ۱۰ اتاق، استخر و سیستم گرمایشی و سرمایشی و مصرف زیاد همان یارانه برق را بگیرد که فردی با یک اتاق و یک روستایی بدبخت می گیرد. اگر نگاه ما مبتنی بر عدالت باشد، باید یارانه به اقشار آسیب‌پذیر داده شده و پول مصرف اضافه گرفته شود. در این صورت پول واقعی دیگر از آدم فقیر گرفته نمی شود و از آدم پولدار گرفته می شود؛ این کار به کار کارشناسی و بررسی دقیق نیاز دارد.

بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم

اما موضوعی که سعید جلیلی نامزد دیگر انتخابات مطرح کرده بود، اجرای طرح وان بود، طرحی که در دولت شهید رئیسی نیز مطرح شده بود ابهام اجرای طرح این بود که در صورت طرح وان شاهد افزایش بنزین باشیم، به همین دلیل در روزهای اخیر موضوعاتی حول محور افزایش قیمت بنزین در دولت جلیلی نیز مطرح شد، موضوعی که توسط این نامزد به طور کامل رد و در مناظره شب گذشته نیز در خصوص این مساله توضیحاتی ارائه شد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت شما قرار است قیمت بنزین آزاد شود و یارانه آن به مردم داده شود؟ گفت: ما درباره طرح وان مفصل کار کرده ایم و از آن دفاع می کنیم تا نقطه اجرایی شدن آن پیش رفته ایم. طرح وان برای حل ناترازی بنزین بود. بهترین برنامه این است که مردم را مشارکت دهیم. اساس طرح ما این است که مردم را در مدیریت مصرف مشارکت بدهید و بگویید این انرژی و این میزان سهم شماست و خودتان مصرف را مدیریت کنید و مردم وقتی احساس نفع کنند، وارد می شوند.

طرح وان فقط در بنزین نیست بلکه در گاز و برق هم هست ولی این اصلا به معنای افزایش قیمت نیست.وی در پاسخ به این پرسش که این طرح نظارت دولت را از بین نمی‌برد، گفت: باید به مردم اعتماد کرد. دولت بستر را فراهم می کند تا مردم مصرف خودشان را مدیریت کند. این طرح فقط در بنزین نیست بلکه در گاز و برق هم هست ولی این اصلا به معنای افزایش قیمت نیست. این روند را به گونه‌ای پیگیری کرده ایم که زیرساخت آن فراهم شده است تا مردم لذت آن را احساس کنند و ببینند بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده است. کسی به مردم دستور نمی دهد بلکه خودشان مصرف را مدیریت می کنند و هیچ قیمتی افزوده نمی شود.

اقتصاد را اصلاح کنید، نیاز به یارانه نیست

در این راستا مهدی حسینی – کارشناس ارشد حوزه انرژی در خصوص ناترازی انرژی و راه‌حل برون ازشرایط فعلی، به ایسنا گفت: اگر بتوانیم مسیر درستی را پیدا کنیم که تولید ثروت کنیم و برای مصرف انرژی راه‌کارهای کاهشی را در نظر بگیریم تا مردم مجبور نباشند بیش از حد استاندارد مصرف کنند و کشور به ناترازی برسد، می‌توانیم شاهد نتایج مثبتی باشیم، باید خلق ثروت صورت بگیرد و از آن ثروت در بخش‌های اقتصادی استفاده کنیم تا بخش‌های اقتصادی رشد کنند و به تبع آن اشتغال افزایش یابد.

وی افزود: با افزایش درآمدهای مردم و ایجاد معیشت مناسب دیگر نیازی به توزیع یارانه نیست، بخش انرژی می‌بایست آزاد باشد اما اگر تنها یک تکه از این اقتصاد را مورد توجه قرار دهیم نابود خواهد شد، سال ۱۳۹۸ بنزین گران شد و مشکلات زیادی به وجود آمد. اگر قرار است بنزین آزاد باشد باید زیر ساخت‌های آن نیز فراهم شود.

با افزایش درآمدهای مردم و ایجاد معیشت مناسب دیگر نیازی به توزیع یارانه نیست، بخش انرژی می‌بایست آزاد باشد اما اگر تنها یک تکه از این اقتصاد را مورد توجه قرار دهیم نابود خواهد شد.یارانه به جای خودرو با کیفیت و ارزان!

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه باید قیمت بنزین آزاد باشد و فضای رقابتی ایجاد شود، به‌طوری که کشورهایی که تولیدکننده بنزین هستند در داخل کشور پمپ بنزین احداث کنند و فضای رقابتی ایجاد شود، اظهار کرد: در دنیا اتومبیل‌هایی تولید می‌شود که مصارف بسیار پایین و قیمت مناسبی دارند و افراد نیز با دریافت وام و تسهیلات می‌توانند خودرو مورد نظر خود را تهیه کنند، نتیجه این اقدام این می‌شود که هیچ شخصی از خودرو فرسوده و قدیمی استفاده نمی‌کند.

حسینی با بیان اینکه از آن طرف بنزین با قیمت بالا عرضه می‌شود، از این طریق به‌راحتی می‌توان میزان مصرف را کنترل کرد، گفت: همین مساله موجب شده که در خارج از کشور خودروهای نو و غیرآلاینده با مصرف کم وجود داشته باشد، زمانی که قیمت بنزین بالا باشد فرد برای رفت‌وآمدهای کوتاه از خودرو استفاده نمی‌کند.

به گفته وی در ایران قیمت خودرو به حدی گران است که نگهداشتن پیکان سال ۱۳۵۰ نیز صرفه اقتصادی دارد و فرد قادر به خرید خودرو نو نیست، به همین دلیل اتومبیل‌های کهنه، آلاینده و با مصرف بالا در خیابان‌ها وجود دارد، از آن طرف نیز باتوجه به قیمت ارزان بنزین مصرف نیز بسیار بالا است.

لزوم تغییر سیاست در حوزه خودروسازی

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با انتقاد از سیاست‌های غلط فعلی، گفت: باید سیاست‌های موجود در حوزه خودرو سازی و قیمت‌گذاری روی آن تغییر کند، از یارانه بنزین صحبت می‌کنیم اما خودروی بی‌کیفیت را با قیمت بالا به افراد می‌فروشیم و چندین برابر یارانه‌ای که به افراد داده می‌شود بابت همین خودروها از مردم پول می‌گیریم.

باید سیاست‌های حوزه خودرو سازی و قیمت‌گذاری روی آن تغییر کند، از یارانه بنزین صحبت می‌کنیم اما خودرو بی کیفیت را با قیمت بالا می‌فروشیم و چندین برابر یارانه‌ای که به افراد داده می‌شود بابت همین خودروها از مردم پول می‌گیریم.

حسینی با بیان اینکه باید تولید ثروت در کشور صورت بگیرد، باید روابط بین‌الملل اصلاح شود، زمانی که این اتفاق بیفتد می‌توانیم حجم زیادی از سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم، این سرمایه‌های خارجی می‌توانند صنعت نفت و گاز را توسعه دهند، گفت: رکورد تولید نفت در سال ۱۳۸۴ چهار میلیون ۳۵۰ هزار بشکه بود که هیچ زمان نیز محقق نشد اما بعد از آن قرارداد آزادگان را فسخ کردیم، منافع ملی نباید برای جناح‌های سیاسی نابود شود، قرارداد آزادگان روزی ۲۶ میلیون دلار سرمایه برای کشور داشت، در پارس جنوبی نیز به ین شکل، بنابر این باید به دنبال خلق ثروت باشیم.

وی با بیان اینکه با جذب سرمایه خارجی و توسعه صنعت نفت می‌توانیم در این بخش اقدام کنیم، گفت: ظرفیت توسعه صنعت نفت وجود دارد، در این صنعت به اندازه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز پروژه آماده اجرا داریم. علاوه بر این در در صنعت گاز معادل ۱۸ فاز پارس جنوبی پروژه آماده اجرا است، اگر این اقدامات انجام شود سطح اقتصادی کشور افزایش می‌یابد و مردم دیگر نیازمند یارانه نیستند.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی باید به سمت پولدار شدن حرکت کنیم و اجازه دهیم یک اقتصاد کاملا رقابتی ایجاد شود، در این شرایط می‌توان به سمت آزادسازی قیمت انرژی نیز حرکت کرد و علاوه بر تاثیرات محیط زیستی شاهد افزایش ثروت آفرینی برای کشور نیز باشیم.